Så provokerende at folk bliver sure og slår.. Kan I hjælpe mig?

Vis spørgsmål

Hey! Jeg er en dreng på 14 år, som går på Efterskole. Jeg sidder meget ved min computer på værelset, fordi næsten ingen gider værre sammen med mig. Jeg er meget provokerende, så folk bliver sure, og slår på mig.

Problemet er, at jeg opdager ikke, at jeg er provokerende, før det er for sent, og folk bliver sure.

Jeg er også meget barnlig, som nok også er med til, at ingen gider mig.

Men jeg lægger bare ikke mærke til det!

Og så er jeg også den slappeste på skolen, jeg kan ikke forsvare mig selv, og ender altid med at få tæsk..

Jeg håber meget at I kan hjælpe mig!

Mvh. Provo, 14 år

SVAR:

Kære ”Provo”

Først har jeg lyst til at sige til dig, at jeg tror på, der findes noget helt unikt og godt inde i alle mennesker – også i dig!

Giv de andre en chance for at lære dig at kende

Du indeholder en masse godt, som du måske skjuler godt lige nu, men som skal ud og lyse op i verden omkring dig. MEN det kræver forandringer, som du skal gøre. ”Hvis du gør, hvad du altid har gjort, får du, hvad du altid har fået.”

Første skridt kan være at prøve at frigøre dig fra din computer: Aftal f.eks. med din familiegruppelærer/kontaktlærer på efterskolen, at du først skal have en computer fri dag/aften hver uge, senere måske to aftner hver uge. Senere endnu en hel computerfri uge. Din lærer kan hjælpe dig på forskellige måder. Husk på - de andre efterskoleelever kan også tænkes at opfatte det som et statement: ”Jeg gider ikke være sammen med jer – jeg vil hellere sidde bag min computer. ” Det kan måske være derfor, at deres overbærenhed med dig ikke er så stor. Hvis du investerer i fællesskabet, får du også noget igen. Det er slet ikke sikkert, de ikke gider være sammen med dig – men måske nærmere kender de dig ikke, som du virkelig er?

Søg støtte fra en voksen

Du skriver også, at du ikke selv opdager, når du optræder provokerende. Prøv at tale med din familielærer/kontaktlærer om det også. Han/hun kender dig jo og har set dig i forskellige situationer. Stil spørgsmålet: Hvornår er det, jeg går over grænsen? Hvad kan jeg gøre for at undgå det til næste gang. Husk at være åben over for de forslag, læreren kommer med, selv om du måske kan mærke, du bliver nervøs over, at det er en helt ny måde for dig at være på. Det handler om at turde øve sig, turde springe ud på det dybe vand i stedet for at gemme sig bag computeren.

Tænk positivt om dig selv

Til sidst har jeg lyst til at sige, at du bruger nogle meget negative ord omkring dig selv: - barnlig, den slappeste på skolen f.eks. Når du kun har negative tanker omkring dig selv, bliver det også svært for dig at være rar mod de andre på skolen. Jeg vil også her foreslå dig at tale med din familiegruppelærer/kontaktlærer på skolen om, hvad du tænker om dig selv, og hvor de tanker måske kommer fra. Måske kan I sammen arbejde på at komme til at tænke positivt omkring dig selv, og dermed også få lyst til at være på en anden måde over for de andre.

Måske kan du også få noget ud af at læse disse artikler:

Hvem er jeg?

Er der nogen der kan li mig?

Gode venner

Pigevenner og drengevenner

Venlig hilsen

Benjamin