Problemer med kondom – er min kæreste gravid?

Vis spørgsmål

Hejsa!

Det er sådan, at kæresten og jeg har haft samleje med beskyttelse! Vi har brugt sådan nogle slim-fit kondomer, som sidder rigtigt tæt. Forleden, da vi havde det, opdagede jeg, at kondomet blev fyldt op med præejakulat. Både i siderne af kondomet og i toppen, hvor der skal være plads til sæden, når den så kommer. Derfor er jeg bange for, at der ikke var plads til sæden, og at der måske er sluppet noget ud ved siderne og der, hvor man tager kondomet på.

Nu er kærestens menstruation forsinket, og vi er altså for unge til at være forældre. Og vi ved stadig ikke helt, om hun er gravid. Så mit spørgsmål er: Er det muligt, det jeg lige har beskrevet med kondomet? Er der en måde at stoppe det på? Og hvordan kan vi vide, at menstruationen ikke bare er forsinket en smule på grund af stress?

N, 16 år

SVAR:

Kære eftertænksomme fyr

Tak for dit spørgsmål! Jeg vil besvare det på to måder.

1. Gravid eller ej

Helt praktisk kan man sige, at det er vigtigt at have den rigtige størrelse kondom. Hvis kondomet er for stort, risikerer du, at det glider af under samleje. Det du beskriver er nærmere, at der ikke er plads til sæden. Det lyder usandsynligt, da kondomet er meget elastisk, MEN det er vigtigt, at du trækker dig ud, inden din penis bliver slap. Ellers risikerer du, at sæden løber ud af kondomet og derved gør din kæreste gravid.

Hvis kondomet glider af, går i stykker eller der af andre grunde er mulighed for graviditet, er det muligt at bruge nødprævention. Pillerne kan købes på apoteket uden recept og virker op til 72 timer efter ubeskyttet samleje. Det forhindrer graviditet, men beskytter ikke mod seksuelt overførte sygdomme. Der er dog et etisk aspekt i at bruge dem, da de kan fremprovokere en meget tidlig abort. Læs mere om det i vores leksikon: Nødprævention.

Du skriver, at din kærestes menstruation er forsinket, og at det muligvis “bare” skyldes stress eller bekymring. Du har ret i, at menstruationen godt kan blive udsat, hvis man er påvirket psykisk, så lad os håbe, det er tilfældet for din kæreste – nu, hvor I ikke er parat til at blive forældre endnu.

2. Det mellem linjerne

Du skriver, at I ikke er klar til at blive forældre endnu. Det giver mig anledning til eftertanke og anden del af mit svar:

Jeg kan godt forstå, at I ikke føler jer klar til at blive forældre endnu, men er I klar til at give det mest personlige til hinanden – give jer hen og “udstille” jer selv overfor hinanden? Medierne og vores kultur generelt fortæller os, at sex er den eneste rigtige måde at vise følelser på, men er det rigtigt? I er unge og i gang med at finde ud af, hvem I skal dele resten af livet med. Det tager tid, og måske bliver man skuffet et par gange undervejs. Derfor er det en god idé at overveje, hvem og hvor mange der skal have lov til at komme HELT tæt på – og ikke mindst, hvorfor de skal have lov.

Sex er Guds idé – og han ønsker bestemt, at vi skal bruge det, men vi skal overveje, hvordan vi passer på os selv og hinanden i det seksuelle univers. Sex er dejligt og skønt, hvis det foregår i trygge rammer. Hvis det foregår sammen med én, som man ønsker at give alt til. Det tager som regel lidt tid at finde den eneste ene, og derfor vil jeg opfordre dig til at være verdens bedste kæreste. Inviter din kæreste med til jeres yndlingssted og spørg hende, om hun i bund og grund er parat til sex – og til alt, hvad der også kan følge med, eller om hun gerne vil vente lidt. Det behøver ikke betyde, at hun ikke er forelsket i dig længere, men at hun hellere vil bruge tiden på at lave sjove og spændende ting sammen med dig end at være bekymret for graviditet og andre tanker, der kan komme i kølvandet på sex, som man ikke er helt parat til.

Og vigtigst: Inden jeres samtale skal du se dig selv i øjnene og stille dig selv de samme spørgsmål – og være ærlig!

Måske kan I få noget ud af at læse og snakke om de her artikler:

Sex og følelser
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
10 gode grunde til at vente med sex

Find flere artikler og svar til andre i vores temaer Kæresteliv og Teenager og sex.

Jeg håber, I får en dejlig snak – og at I passer godt på hinanden og respekterer hinandens valg og fravalg.

De bedste hilsner
Helle Gottenborg