Vi brugte kondom, men er så bange for at være gravid

Vis spørgsmål

Hej ...

Er en pige på 15 år og havde for en uges tid siden sex for første gang med min kæreste. Det skal siges, at min menstruation var stoppet tidligere den dag. Jeg er ikke på p-piller, men vi brugte kondom (det hverken revnede eller sprang). Han kom ikke, da han var oppe i mig. Men der kom præsperm – ikke så meget af det dog.

Da det var færdigt, var jeg så bange ved tanken om, at jeg kunne blive gravid. Mandag tog jeg en fortrydelsespille, men er stadig bange for, at jeg kan være blevet gravid. Igår begyndte jeg at bløde, og der var det så kun syv dage siden, min menstruation sluttede.

Ved ikke, hvad jeg skal gøre ... Håber, der er en, der kan hjælpe mig med mine bekymringer.

Knus

SVAR:

Kære dig

Tak fordi du kommer til os med dine bekymringer. Det er modigt og stærkt gjort af dig, at du tager hånd om dig selv og din situation på den måde. Jeg vil forsøge at svare dig så godt, jeg kan.

Du er ikke gravid

Du skriver, at du for nylig har haft sex med din kæreste for første gang og nu er bange for, at du er gravid. Ud fra det du beskriver – at I både beskyttede jer med et kondom, som ikke sprang, og at du derefter har taget en fortrydelsespille – er jeg 99,9% sikker på, du ikke er gravid. Den blødning, du oplever nu, er en virkning af fortrydelsespillen og betyder, at livmoderen udskiller den slimhinde, som det evt. befrugtede æg skulle have sat sig fast i ved en graviditet. Selv hvis du var blevet gravid trods brug af kondom, vil det befrugtede æg blive afstødt. Hvis du forsat er i tvivl om en måneds tid og ikke har fået din menstruation, kan du tage en graviditetstest for at være helt sikker.

Du kan læse mere i vores leksikon om fortrydelsespillen. Og så vil jeg opfordre dig til at dele dine bekymringer med en voksen, fx din mor eller en anden kvinde, du har tillid til. Det er alt for store tanker og bekymringer at bære helt alene.

Med sex følger ansvar

At have sex for første gang er en stor ting i de fleste menneskers liv. Det er at starte et nyt kapitel og en ny måde at være i relation til et andet menneske på. Det kan være både spændende og skræmmende på samme tid. Spændende, fordi du lærer din krop at kende på en ny måde, og du måske stifter bekendtskab med nogle nye og gode følelser i samspillet med din kæreste.

Som du netop nu er i gang med at erfare, kan sex også være skræmmende, fordi der følger konsekvenser og et ansvar med. Sammen med din kæreste har du ansvar for at undgå at sætte et lille nyt liv i verden på et tidspunkt, hvor I endnu er for unge til at blive forældre. Det er et stort ansvar, som jeg synes, det er værd at overveje, om I som par er parate til at bære.

Spørgsmål til overvejelse

  • Har du talt med din kæreste om din bekymring for graviditet?
  • Er I enige om, hvordan I vil beskytte jer fremover, hvis I har planer om fortsat at dele sex med hinanden?
  • Hvad sker der, hvis du bliver gravid – er det en udfordring, I kan komme igennem sammen, eller vil du komme til at stå alene med at skulle træffe en svær beslutning?
  • Er din kæreste den mand, du ser dig selv med om fem år; om 10 år; resten af livet?

Det er mit bud på nogle spørgsmål, som måske kan hjælpe dig til at afgøre, om jeres forhold er modent nok til at have sex.

Pas på dig selv

Mit råd til dig er, at du passer på dig selv. Med det mener jeg, at du passer på dig selv rent fysisk, så du undgår kønssygdomme og graviditet. Det kan jeg forstå, du allerede er bevidst om, da I bruger kondom. Et kondom beskytter nemlig både mod graviditet og mod kønssygdomme, som der desværre findes en lang række af.

Sidst, men ikke mindst, vil jeg råde dig til at passe på dit hjerte, din sjæl og dine følelser. Du og din krop er helt unik og fantastisk skabt. Du er lige nu igang med en af de allermest spændende perioder i dit liv. Nemlig den periode, hvor du formes og dannes til at blive den kvinde, du om ikke så længe er. Det betyder bl.a., at den, du er lige nu, er i forandring. Derfor sker det også tit, at den kæreste, man har, mens man er ung, viser sig ikke at være den rette på længere sigt, fordi I begge to udvikler jer og måske bliver noget andet end det, I er lige nu.

Jeg håber selvfølgelig, at du i din kæreste har fundet den rette, men skulle det nu vise sig, at I med tiden ikke længere er gode for hinanden, vil det være helt naturligt.

Jeg tror på, at når man har sex, giver man en meget værdifuld del af sig selv til den anden. Man giver af sit allerinderste og allermest sårbare. Den del er det værd at passe på og beskytte. Med det mener jeg, at det er klogt at være meget bevidst om, hvem der får del i den gave, som sex er. Faktisk tror jeg, det allerbedste og mest trygge sted for det seksuelle at udfolde sig er i et forpligtende forhold mellem to voksne mennesker, der overfor hinanden har lovet, at de vil leve sammen i medgang og modgang. Selvom du har taget hul på sex, kan du sagtens stoppe igen og vente til senere med at fortsætte.

Hvis du har lyst til at læse mere, vil jeg anbefale dig at kigge i vores tema Teenager og sex, hvor der både er artikler og en masse spørgsmål fra andre.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har behov for det.

De bedste hilsner
Louise