Pige på 13 år er 172 cm høj – er det normalt?
Hej, jeg har været tvivl, om det er normalt at være 172 cm af en pige på 13 år?
Mvh C

SVAR:
Kære C
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg går ud fra, at du er ked af din højde og derfor skriver til os.
Din højde er normal
I Danmark har man i mange år indsamlet højde og vægt på børn og lavet en oversigt over det. Den kan sige noget om, hvordan de fleste børns udvikling er. Når jeg kigger på den oversigt, så er piger på 13 år normalt mellem 148 og 175 cm høje. Så ja, du ligger i den høje ende, men der er 27 cm forskel fra de høje til de lave, som alle er indenfor normalområdet. Det siger noget om, at normalen er meget bred.
Jeg selv er faktisk ret lav – kun 159 cm – så jeg kender godt det med at bekymre sig om sin højde.
Pubertet og højde
Det første der sker i pigers pubertet er, at de udvikler bryster. 2-3 år efter kommer første menstruationsblødning. Det er omkring denne tid, pigers vækst er størst; herefter vokser man kun yderligere omkring 6-8 cm. Piger får ofte første menstruation i 13 års-alderen.
Nu ved jeg ikke om du har haft din første menstruation, men piger som er over 172 cm, når de får deres menstruation, vil forventeligt blive over 180 cm høje.
Du ligner dine forældre
Din højde vil ofte ligne dine forældres højde: Hvis de er meget høje, vil jeg forvente, at du også bliver det og omvendt, hvis de er lave. Så du kan kigge lidt på dem og se, hvordan du måske kommer til at blive.
Selvværd
Vi får rigtig mange spørgsmål fra piger og drenge, der synes, de er for lave eller for høje. Det er ikke rart at være anderledes – alle vil være som de andre. Måske gælder det, jeg nu skriver, ikke for dig, og så er det rigtig fint!
Men desværre har høje piger ofte lavt selvværd og ser negativt på sig selv, hvilket kan betyde, at de kommer til at isolere sig. De føler sig jo anderledes. Hvis det gælder dig, så synes jeg, at du skal snakke med en, du har tillid til om det, fx en lærer, eller en voksen i fritidsklubben eller måske en veninde.
Øv dig i at elske dig selv
Du skal leve med din krop resten af livet, og der er god grund til at lære at elske den. Tal meget gerne med dine forældre om det, så de også ved, hvordan du har det. Se dig selv i spejlet og fortæl dig selv, at du er helt, som du skal være. Øv dig i at elske dig selv, som du er. Øv dig i at være ligeglad med, hvad andre tænker. Du er skabt, som Gud har synes, du skal være – og du er helt unik.
Du kan måske få noget ud af at læse vores artikel Du er smuk som du er!
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål – og måske lidt til. Ellers må du rigtig gerne skrive igen.
Lisbet Gonge Due