P-piller, samleje og rod i menstruation. Kan I hjælpe?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg skriver, fordi jeg er lidt nervøs for, om jeg er gravid. Jeg ved godt, at man typisk siger, at der går 14 dage, før man kan vide sig helt sikker på det.

Men her for to dage siden havde jeg ubeskyttet sex. Jeg har pause i mine p-piller, som jeg lige er startet på igen. Og i den tid har jeg haft menstruation tre gange. Startede på p-piller første dag, jeg havde menstruation. En uge senere fik jeg menstruation igen, selvom jeg er på p-piller. Så kom min pause i p-pillerne, og jeg fik først menstruation to dage efter, pausen startede.

Jeg havde samleje med min partner, mens jeg havde menstruation, og han kom oppe i mig. Jeg er så nervøs for, at jeg er blevet gravid. Tør ikke snakke med min mor om det; er bange for, at hun vil blive skuffet, fordi jeg ikke beskytter mig selv ...

Hilsen en forvirret pige, 15 år

SVAR:

Kære forvirrede pige

Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk.

Det er SÅ vigtigt, at man ikke går alene med sådan et dilemma, som du er kommet i. Derfor vil jeg først opfordre dig til hurtigst muligt at tale med din mor. Måske bliver hun skuffet, men jeg er sikker på, at hun også vil være imødekommende, hjælpsom og forstående. Du må huske på, at hun også har været ung engang – og har haft brug for voksenhjælp.

Du skriver, at du tager p-piller. Har din mor ikke været med dig hos lægen, da du fik dem? Hvis hun var, ved hun jo også, at du beskytter dig mod graviditet og dermed, at du har overvejet at være seksuelt aktiv. Måske har du fået p-pillerne af andre grunde, men når du nu har en fast partner, er det nærliggende at tage snakken om prævention (igen).

Hvad siger din kæreste? Ved han, at du bekymrer dig?

P-piller

P-piller er en af de sikreste præventionsformer, hvis de tages korrekt – altså hver dag og helst på samme tidspunkt. De virker også i de 7 dage, hvor du ikke tager dem. Sådan virker P-piller:

  • De forhindrer ægløsning i æggestokkene ved at blokere de overordnede kønshormoner FSH og LH. Der er altså ikke et æg, der kan blive befrugtet.
  • De påvirker slimhinden i livmoderen, så et evt. befrugtet æg ikke kan sætte sig fast og udvikle sig.
  • De gør slimen i livmoderhalskanalen sej og uigennemtrængelig for sædceller.

Hvis du har taget dine p-piller korrekt, er der derfor en meget lille mulighed for, at du er gravid.

Læs mere i artiklen Info om p-piller

Kønssygdomme

Til gengæld er der risiko for at blive smittet med kønssygdomme, når man har sex uden kondom. Har du og din kæreste talt om det?

En af de mest udbredte kønssygdomme er klamydia. Hvis man får klamydia og ikke bliver behandlet, kan der dannes arvæv, som forhindrer en graviditet på det tidspunkt, hvor du gerne vil være gravid. Det kan derfor være en meget god idé at blive tjekket for klamydia hos lægen.

Er du klar?

Der er altså et stort ansvar forbundet med at være seksuelt aktiv. Ikke kun i forhold til graviditet og dermed et helt nyt menneskeliv, men også i forhold til din og din partners sundhed. Er du klar til alt det?

Jeg tænker, at du er meget ung. Du har hele livet foran dig. Måske har du fundet ham, du skal giftes med, have børn sammen med og blive gammel sammen med – og måske ikke. Det er jo det, kærestetiden er til for at finde ud af. Men, hvis I nu ikke er de helt rigtige for hinanden, og I finder ud af, at I bare skal være venner – hvad så med den gave, I har givet hinanden i sengen? Den er pludselig dyrt købt. Jeg kan godt forstå, det kan være svært at lade være, men hvis du skal være sammen med din kæreste de næste mange mange år, har I tid nok til at udforske hinandens kroppe.

Sex er en gave

Jeg skrev, I havde givet hinanden en gave. Jeg mener, at sex er en gave – en gave som Gud har givet os som “lim” til ægteskabet. Det skal ikke deles med andre end den eneste ene. Sex er smukt og dejligt, hvis det foregår sammen med én, som man føler sig tryg og sikker sammen med. Ellers kan det være årsag til mange dårlige oplevelser og tanker om sig selv.

Jeg skriver ikke alt det her for at give dig dårlig samvittighed!! Ingen af os kan spole livet tilbage, selvom vi så gerne ville … Jeg skriver det til dig, fordi du har et valg. Og du har stadig et valg selvom, du ikke er jomfru længere. Du bestemmer, hvem du vil dele dit inderste med.

Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.

Jeg sender dig de bedste tanker og håber, at du og din mor får en rigtig god snak. Samtidig håber jeg, at du tager en lille snak med dig selv om, hvem du vil dele hvad med. Husk, du er værdifuld – ikke for det du gør – men fordi du er dig. Derefter er du klar til at tale med din kæreste, så I kan passe godt på hinanden.

De kærligste hilsner
Helle