Dækker p-piller mod graviditet hele måneden?

Vis spørgsmål

Hej, nu har jeg kigget på alle mulige søgesider, men jeg kan ikke finde præcis det svar, jeg leder efter. Jeg har hørt, at p-piller gør, at man ikke bliver gravid hele måneden. Dvs. at det også skulle dække de dage ind, hvor man ikke tager den.

Nu står jeg i den situation, at jeg først får min menstruation 4 dage efter, jeg er begyndt på pausen. Altså har jeg 4 dage, hvor jeg ikke tager p-piller, men heller ikke har menstruation. Er jeg så ligeså sikker på ikke at blive gravid i de dage, som resten af måneden?

mvh. Julie, 18 år

SVAR:

Kære Julie

Når du tager p-piller, er du dækket mod graviditet hele måneden. Altså både i de 3 uger, du tager pillerne og i de 7 dage, du holder pause.

Det er vigtigt, du kommer i gang med en ny pakke efter de 7 dages pause - hvad enten du er færdig med at bløde eller ej. Så dækker p-pillerne mod graviditet også hele næste måned.

Når du følger denne faste rytme med 3 ugers p-piller og 1 uges pille-fri, er du sikret mod graviditet alle dagene.

Jeg håber, det er et forståeligt svar, ellers spørger du bare igen.

Venlig hilsen Linda Møller