Dækker p-piller mod graviditet hele måneden?
Hej, nu har jeg kigget på alle mulige søgesider, men jeg kan ikke finde præcis det svar, jeg leder efter. Jeg har hørt, at p-piller gør, at man ikke bliver gravid hele måneden. Dvs. at det også skulle dække de dage ind, hvor man ikke tager den.
Nu står jeg i den situation, at jeg først får min menstruation 4 dage efter, jeg er begyndt på pausen. Altså har jeg 4 dage, hvor jeg ikke tager p-piller, men heller ikke har menstruation. Er jeg så ligeså sikker på ikke at blive gravid i de dage, som resten af måneden?
mvh. Julie, 18 år

SVAR:
Kære Julie
Når du tager p-piller, er du dækket mod graviditet hele måneden. Altså både i de 3 uger, du tager pillerne og i de 7 dage, du holder pause.
Det er vigtigt, du kommer i gang med en ny pakke efter de 7 dages pause - hvad enten du er færdig med at bløde eller ej. Så dækker p-pillerne mod graviditet også hele næste måned.
Når du følger denne faste rytme med 3 ugers p-piller og 1 uges pille-fri, er du sikret mod graviditet alle dagene.
Jeg håber, det er et forståeligt svar, ellers spørger du bare igen.
Venlig hilsen Linda Møller