Kan man få børn, når man er HIV-smittet?
Hej, jeg vil gerne vide noget om HIV.
Hvis man har HIV-virus, kan man så alligevel få børn? Fordi jeg er blevet lidt usikker på grund af, hvis man har HIV, skal man dyrke sikker sex via. kondomer. Men hvis man skal bruge kondomer, hvordan skal man så få børn?
Spørgsmålet lyder altså: Kan man få børn, mens man er HIV-smittet?
Dreng, 14 år

SVAR:
Hej med dig
Tusind tak for dit spørgsmål om HIV, sex og at få børn.
Kort om HIV
HIV står for Human Immundefekt Virus og er en sjælden sygdom i Danmark. Det er en kønssygdom, som betyder, den primært smitter ved seksuel kontakt. Virus gemmer sig i nogle celler i blodet. Derfor kan den også smitte ved blodtransfusioner. En baby kan også smittes både mens det er i livmoderen, når det bliver født, eller når det ammes.
HIV og sikker sex
Du skriver selv, man ikke kan smittes med HIV, hvis man bruger kondom. Det er rigtigt. Men hvis man bruger kondom, kan man selvfølgelig ikke blive gravid. Heldigvis kan man få behandling, når man har HIV. Behandlingen gør, at man ikke smitter og derfor kan have sex uden kondom. Desværre er behandlingen farlig for fosteret i de første tre måneder, så derfor kan man ikke få børn på den naturlige måde ved samleje.
HIV og graviditet
Løsningen er lidt kompliceret. Hvis man er en HIV-positiv kvinde, anbefaler læger, at man tager medicin, som slår sygdommen ned. Den fjerner ikke sygdommen 100 %, men medicinen gør, at man ikke smitter sin partner eller andre. Hvis man ønsker at blive gravid, skal man kontakte sin læge. Lægen kan henvise til et center, hvor de hjælper par med at blive gravide vha. kunstig befrugtning.
Det kan gøres på flere måder, fx ved at sprøjte mandens sæd op i kvindens livmoder eller ved at befrugte et af kvindens æg med mandens sæd uden for livmoderen, og så sætte det op, når det er et lille foster. Når fosteret er tre måneder gammelt, skal man begynde på medicinen igen. På dette tidspunkt skader medicinen ikke fosteret mere, og medicinen gør også, at barnet har meget lav risiko for at blive smittet med HIV.
Konklusion
Man godt kan blive gravid uden at smitte sin partner, selvom man har HIV. For at undgå at smitte og skade barnet og samtidig undgå at smitte sin partner skal man holde pause med medicin og kunstigt befrugtes.
Jeg håber, jeg har besvaret dit spørgsmål godt. Hvis jeg skal uddybe noget, eller du har andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen. Ellers kan du læse en kort artikel, vi har om HIV i vores leksikon: HIV.
Du kan også læse lidt om kunstig befrugtning i leksikonet: Kunstig befrugtning.
Mvh
Jonas Mejlgaard