Onani uden sædudløsning – er det skadeligt?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse

Jeg er en dreng i 7. klasse. Næsten alle drenge i min klasse er kommet i puberteten, men det er jeg ikke.

Mit spørgsmål er så: De snakker rigtig meget om onani, og en dag prøvede jeg selv, men fik ikke nogen sædudløsning. Kan det påvirke, om jeg kan få børn, når jeg bliver voksen og har været i puberteten og godt kan få sædudløsning, at jeg har onaneret uden at få sædudløsning? Kan jeg så stadig få børn, når jeg bliver voksen?

J, 13 år

SVAR:

Hej J

Tak fordi du skriver til os. Hvor er det godt, du undrer dig.

Pubertetsudvikling

Kroppens pubertetsudvikling stopper ikke, selvom man har onaneret. Puberteten kører på autopilot, og man kan ikke selv gøre noget for at ændre dens gang – heller ikke hvis man har onaneret, inden man kan få sædudløsning. Så bare rolig – din krop skal nok vokse sig til en fuldt udviklet mandekrop, der kan få sædudløsning. Du har ikke skadet evnen til at få børn.

Din lyst til onani og at udforske din krop er et godt tegn på, at kroppen så småt er på vej i puberteten. Jeg har i et svar til en anden bruger skrevet lidt generelt om pubertetsudvikling (hvordan og hvornår, tegn på pubertet m.m.): Hvornår går min stemme i overgang?

Du kan også læse mere om puberteten i vores artikel Fra dreng til mand og på sundhed.dk.

Vi har desuden en temaside om onani, som jeg vil anbefale dig at kigge på.

Mvh Morten