Hvornår går min stemme i overgang?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 15½ år gammel. Jeg er usikker på, hvor jeg ligger i puberteten. Jeg er klar over, at jeg er en af de sene drenge, men det er faktisk ikke et særlig stort problem for mig. Jeg bliver nogle gange smådrillet med min stadig lyse stemme, derfor vil jeg gerne høre fra jer.

Jeg har fået en smule behåring ved siden af min penis, men den er ikke vokset endnu. Jeg kan også se, at jeg har fået 4-6 hår under armene, og mine forældre fortæller, at jeg lugter mere.

Problemet er, at jeg ikke ved, hvornår min stemme går i overgang. Hvis jeg kan få en tid på, hvornår min stemme ca. går i overgang, ville jeg blive glad.

Mvh P

SVAR:

Hej P

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan høre, du er nysgerrig på din krops udvikling i puberteten, og det er super godt!

Puberteten

Puberteten er en spændende tid. Kroppen forandrer sig på mange måder, og man skal gå fra at have en mere spinkel drengekrop til en større og mere muskuløs mandekrop. Forandringerne begynder for de fleste drenges vedkommende i 9-14 års alderen.

De første tegn på puberteten er, at testiklerne begynder at vokse. Der begynder så småt at komme hårvækst i skridtet og under armene. Ens sved begynder også at lugte mere. Cirka midt i puberteten begynder man at vokse meget hurtigt. Det kalder man for “vækstspurten”. Man vokser ikke kun i højden, men næsten alle dele af kroppen vokser.

Stemmen i overgang

Når struben og stemmelæberne vokser, ændrer stemmen sig og bliver mere dyb – den går i overgang. Det er lidt ligesom en kontrabas, der er mere dyb end en violin, fordi den er større. De første tegn på det er ofte, at man kan opleve, at stemmen ufrivilligt “knækker over” – især når man råber eller hæver stemmen. Gennemsnitsalderen for vækstspurten og hvornår stemmen går i overgang er ca. 14 år.

Når man er midt i puberteten, er det meget almindeligt at være usikker på sig selv og sin krop. Der sker så mange processer og forandringer i kroppen og hjernen. Man spejler sig også i sine venner. Jeg tænker, at flere af dine kammeraters stemme allerede er gået i overgang, og at du glæder dig til, at din stemme går i overgang. Det er ofte svært at være den første eller sidste blandt vennerne til at gennemgå en forandring.

Det sker snart for dig

Man kan desværre ikke komme med en præcis forudsigelse af, hvornår stemmen går i overgang, men jeg hæfter mig ved, at du allerede har flere tegn på, at du er godt igang med puberteten. Hårvækst og svedlugt er gode tegn på, at puberteten er igang. Som nævnt går stemmen i overgang gennemsnitligt i 14-års alderen, men det er kun et gennemsnit. Nogle vil opleve det tidligere og andre senere. Det er helt normalt. De fleste vil dog opleve det senest i 16-års alderen. Når din krop bliver større, kommer stemmeforandringerne også.

Vær nysgerrig

Din udvikling er delvis arvelig. Du kan evt. spørge din far, hvordan hans udvikling var. Det kan måske give dig et hint om din egen. Bliv ved med at være nysgerrig på din krop. Du kan evt. snakke med eller spørge dine kammerater, din lærer, forældre eller andre, du har tillid til. Du er også velkommen til at skrive til os igen.

Du kan læse mere om puberteten de her steder:
Fra dreng til mand
Vores tema Pubertet – mest for drenge
På sundhed.dk: Drenge og pubertet

Mvh Morten