Er jeg i puberteten? Og hvad med onani?

Vis spørgsmål

Jeg er en dreng på 15, som ikke har oplevet meget udvikling gennem årene. Min stemme er knap nok blevet dybere, jeg er blevet en smule højere. Jeg har ikke oplevet noget udvikling ved kønsdelene; jeg er meget kropssky, og det at mine klassekammerater har oplevet så meget udvikling, og jeg ikke har, gør det ikke bedre.

Jeg kan ikke komme, når jeg prøver at onanere. Jeg er omskåret, så har fundet ud af, at man skal prøve at stimulere penishovedet, men får knap nogen nydelse i det. Jeg får aldrig ejakulation, men har fået våde drømme et par gange.

Ved ikke, hvad jeg skal gøre – er meget nervøs angående læge, sååå ...

SVAR:

Hej anonyme dreng

Jeg kan forstå, du er bekymret for endnu ikke at være startet på din pubertet som 15-årig. Du ser dine klassekammerater være mere udviklet end dig, og det bekymrer dig.

Du bekymrer dig også om onani. Du forstår ikke, du ikke kan få udløsning (eller ejakulation, som du skriver) ved at stimulere dig selv (= onani). Du nyder ikke onanien, men har prøvet at få udløsning om natten – også kaldet en våd drøm.

Jeg vil i det følgende først forklare lidt om pubertet og dernæst onani.

Puberteten

De fleste drenge er kommet i puberteten, før de bliver 14 år. Men det er ikke usædvanligt, det først sker, når man er 15. Puberteten begynder med testikelvækst, hårvækst i skridtet og evnen til at få udløsning. Når du har haft våde drømme, betyder det altså, du er kommet i puberteten.

Du kan derfor være helt rolig: resten af de ændringer, du venter på, skal nok komme inden for de næste måneder og år. Og husk også: hvis du begynder med puberteten lidt sent, så slutter du også lidt sent. Du skal altså nok nå at gennemgå alle de samme ændringer som dine klassekammerater.

Flere artikler på AdamogEva.dk beskriver de ændringer, der sker i din krop i forbindelse med puberteten. Du kan fx læse dem her:
Fra dreng til mand
Pubertet – en ekstrem forvandling

Onani

De fleste drenge udforsker deres krop og seksualitet, når de kommer i puberteten. Det kan være en lang proces, hvor man med tiden finder ud af, hvad man synes bedst om. Det lyder, som om du er i gang med denne proces.

Onani skal være dejligt. Jeg ser det som en form for øvelse før sex. Her kan du lære dig selv at kende seksuelt. Jeg synes derfor ikke, du skal onanere, bare fordi alle andre gør det. Hvis du ikke har lyst, så lad være. Det fører bare til frustration og dårlig samvittighed. Mange unge drenge har så mange lyster, så de faktisk har svært ved at lade være.

Vi har også en artikel om onani. Her kan du måske få flere svar: Om onani – mest for drenge.

Konklusion

Tag det med ro! Din pubertet er begyndt, og du skal nok nå samme udvikling som alle de andre. Find ud af, hvad du synes om, når du er klar til det. Lad være med at søge efter andres seksuelle forventninger til dig, og find din egen vej.

Hvis du ikke synes, mit svar er uddybende nok, eller du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen. Ellers er der hundredvis af spørgsmål om pubertet og onani, hvis du søger på hjemmesiden. Måske finder du et svar, der taler direkte til dig.

Mvh Jonas