12 år og 1,76 - hvor høj bliver jeg?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 12 og jeg er 1,76. Jeg er den højeste fra min klasse. Min mor er ikke ret høj. Det er min far heller ikke. Så jeg tænkte, hvor høj jeg ville være, når jeg er 20 år og stopper med at vokse. Det ser ikke ud til, at jeg vokser så meget mer.

Men jeg ville bare ikke være 2 meter !!! Hjælp

Ham den høje, 12 år

SVAR:

Kære høje dreng

Det er altid svært at skille sig ud, især i din alder. Det gælder, uanset om man er den højeste i klassen, den tykkeste i klassen, den dårligste til matematik og så videre.

Du skriver, at dine forældre ikke er meget høje, hvilket er ret god indikation på, hvor høj du bliver. Det er oftest sådan, at drenge på et tidspunkt i puberteten tager en ordentlig vækstspurt, for så kun at vokse en lille smule herefter. Derfor er det slet ikke sikkert, at du bliver ved med at være den højeste i klassen. Du har nok bare taget din vækstspurt tidligere end de andre drenge i klassen :-)

Hilsen Mette