Mobning pga læspen og sen udvikling – hvad gør jeg?
Hej, mit navn er Patrick, jeg er 15 år, og min stemme er mega lys, og jeg læsper rigtig meget. Det er et stort problem, fordi mine såkaldte venner mobber mig med det.
Jeg tror, jeg er lidt "bag" de andre i udvikling mht. kønsbehåring osv, det har jeg næsten ikke fået, og mine kønsdele er meget mindre end de andres. Det er super svært at være mig lige for tiden og jeg har virkelig brug for hjælp, Please!
P.S: Kan det med stemmen skyldes at mine kønsdele er små?
Kærlig hilsen Patrick, 15 år

SVAR:
Kære Patrick
Du er jo nu lige midt i puberteten, hvor du forandrer dig fra dreng til mand. Denne forandring er helt forskelligt fra person til person, men fælles for alle er, at kroppen og personligheden forandrer sig, og derfor bliver mange rigtig usikre på sig selv og det, de oplever i deres krop.
Pubertetsudviklingen går i sit eget tempo
Når du beskriver, at du har en meget lys stemme, og at du stadig har små kønsorganer, og ingen kønsbehåring, så siger det mig, at din kropslige udvikling ikke rigtig er gået i gang endnu. Du spørger, om der er en sammenhæng. Det er der, nemlig den at kroppen ikke er udviklet endnu, for tingene følges ofte ad, så når kroppen og kønsorganerne vokser, er det også at resten af kroppen forandrer sig, også stemmen.
Det kan være svært at være den, hvor udviklingen kommer sent, fordi man jo i din alder kigger meget på hinanden, og sammenligner sig selv med andre, og det er svært at skille sig ud. Det er så endnu sværere, når de andre mobber dig med det. Desværre er der ikke rigtig noget, man kan gøre for at fremskynde udviklingen, den går i sit eget tempo, og man må bare følge med, som det er.
Læspen kan der gøres noget ved
Du skriver også, at du læsper rigtig meget, og det kan man til gengæld bedre gøre noget ved. Når man læsper har det noget at gøre med, hvordan man bruger sin stemme, og derfor kan man få hjælp af en talepædagog til at få styr på det igen. Jeg vil anbefale dig at henvende dig til sundhedsplejersken, som kommer på din skole. De har ofte bestemte træffetider, og så kan du gå ind og snakke med hende. Hun kan formidle kontakt til en talepædagog, som kan hjælpe dig.
Det kan være svært at tage sig sammen til at gøre det, men jeg tror, det vil være en stor hjælp for dig at få mere styr på det, så du også kan komme til at føle dig mere sikker på dig selv. Jeg ved ikke, om du kan snakke med dine forældre om det, men hvis du kan, synes jeg, du skal gøre det, ellers kan det være en god ide at snakke med en lærer, som du har tillid til, som også kan hjælpe dig med at tage fat om problemet.
Ondskabsfuld mobning er ikke i orden
Du skriver at dine såkaldte venner mobber dig, og som jeg har skrevet før, er det svært at skille sig ud og være anderledes. Nu ved jeg ikke, om det er venskabeligt drilleri, eller om det er ondskabsfuldt mobning, men hvis det er det sidste, er det vigtigt, at du ikke går alene med det, men snakker med en voksen om det. Det er rigtig fint, at du skriver til os, for at få hjælp og vejledning, men jeg vil også opfordre dig til at finde en voksen i din nærhed, du kan snakke med om det. Det giver ar på sjælen, når man bliver mobbet, og det er endnu sværere, når det, de mobber dig med, er ting du ikke rigtig er herre over.
I brevkassen har vi skrevet om noget, der ligner dit problem, så jeg henviser til nogle sider, du evt. kan have glæde af at læse også.
Drengens kønsorganer
Folk mobber mig – hvad gør jeg?
Der er ingen tvivl om, at din udvikling også nok skal komme i gang.
Hilsen Kirsten Christensen