Folk mobber mig – hvad gør jeg?
Hej. Mit navn er Andreas, og jeg er måske ikke den pæneste fyr i verden. Folk de mobber mig, pga jeg spiller for meget computer, de siger jeg whiner over alt. Jeg er en person, der går rundt og sveder meget, selvom jeg går i bad hver dag.
Jeg har også meget acne, som jeg ser som et stort problem.
Hilsen Andreas, 15 år

SVAR:
Kære Andreas
Tak for dit brev, det er godt, at du skriver til brevkassen om dit problem, det er nemlig første skridt til at få det bedre, at sige det til nogen og få gode råd.
Mobning påvirker
Det er rigtig hårdt at være offer for mobning, og på mange måder kan jeg fornemme, at det er lykkedes dine mobbere, at få dig til at føle dårligt om dig selv. Som du beskriver dig selv, er det som om, at du også kun selv kan se den grimme, ynkelige person, som ikke er med i fællesskabet. Det er nemlig det, som gør mobningen så forfærdelig svær, at man efterhånden næsten bliver enig med dem i, at man er forkert, og så er det svært at komme ud af det igen. Det er jo meget naturligt, at hvis man dagligt hører på, at man er forkert, så bliver det den dominerende følelse, man har, og det, tror jeg, er sket for dig. Så når du, som du skriver, Whiner overalt, tror jeg, det er, fordi du i bund og grund ikke kan finde fodfæste og mest føler, at lige meget, hvad du gør og er, er det forkert, og så er der også meget at være ked af.
Ingen er forkerte!!
Nu er jeg helt sikker på, at der ikke er nogen mennesker, der er forkerte, men at der er nogen, som dig, der bliver gjort forkerte ved mobning, og det er noget helt andet. Derfor synes jeg, at det er vigtigt, at du starter med at prøve at kigge på dig selv med andre øjne. Det ved jeg godt er svært, men prøv alligevel at se på, hvad der også er dig, ud over acne, at du sveder, at du ikke er så pæn, o.s.v., for du er jo så meget mere end det.
Flyt fokus til de gode sider
Prøv at starte med at se, om der er noget ved dit udseende, som du godt kan lide, det kan være dine øjne, dit hår, eller andet, men forsøg at se dig selv med dine egne øjne, og ikke med dine mobberes øjne.
Derefter skal du prøve at kigge på, hvem du er som person, som du ser det, ikke som de andre ser det. F.eks. hvad er dine interesser, spiller du computerspil, fordi du kan lide det, eller fordi du kan gøre det alene, uden at blive drillet? Kan du lide sport? Er du en rar person at være sammen med? Har du humor? Hvilke interesser har du? Har du nogen, som er gode venner og værd at bygge videre på? Alt sammen ting som også er dig, og siger noget om dig som menneske, så fokus ikke kun er på det, som er dårligt, men også på alt det andet.
Måske kan du også have glæde af at læse disse artikler:
Pubertet - en ekstrem forvandling
Fra dreng til mand
Hvem er jeg?
Er der nogen der kan li mig?
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Sved
Jeg vil lige skrive lidt om de ting, som du beskriver som problemer, og hvad jeg synes, du kan gøre ved det. Du skriver at du sveder meget, og det er jo for nogen et stort problem i din alder, fordi du er i puberteten, og kroppen nogen gange kører på højtryk. Du skriver, at du går i bad hver dag, og det er selvfølgelig godt og nødvendigt for ikke at komme til at lugte. Jeg går også ud fra, at du bruger en deodorant. Men jeg ved ikke, om du går til noget sport eller andet, hvor du får dig bevæget, det er nemlig godt, fordi du så kommer til at svede ”naturligt” og får noget af det ud af kroppen. Det er desværre ofte sådan, at når man sidder meget ved sin computer, så får man sig ikke bevæget så meget, men prøv at tænke på, om der er noget sport, du har lyst til at komme med til. Der er ofte også et godt fællesskab, du kan blive en del af. Hvis du ikke har lyst til det, kan det være, du kan overtale dig selv til en løbe, gå eller cykeltur hver dag, det gør, at hele kredsløbet i kroppen fungerer bedre.
Når du sveder meget, kan det også være af stress over at blive mobbet, fordi man ofte er i ”alarmberedskab” hele tiden, og det reagerer kroppen bl.a. på, ved at man sveder. Derfor er det også super godt, at du skriver om det hertil, så du kan få gjort noget ved det, men det er godt for dig at vide, at det er helt naturligt i din situation.
Acne
Med hensyn til acne er der jo bare nogen, der er meget plaget af det, og andre er ikke. Der findes mange præparater, man kan bruge for at mindske det, og det kan købes i matas, eller på apoteket. Men samtidig betyder det også noget, hvad man spiser. Hvis man spiser meget fedt, som chips og fast food, bliver det værre, fordi det sætter sig i huden og danner acne. For mange, som bliver mobbet, kan det være en fristelse at trøstespise nogen af de ting, som er dårlige, fordi det er nemt, og jo smager godt. Jeg ved jo ikke om det gælder for dig, men jeg vil opfordre dig til at forsøge i en periode at tænke over at spise mere frugt og grønt, og se om det hjælper på det.
Du kan ikke ændre de andre - kun dig selv
Jeg ved godt, at det er mange udfordringer, jeg sætter foran dig, og det kan være svært at gøre noget ved det, når man, som du er ked af det, og har det svært. Så det vigtige er, at du prøver at tage fat på noget af det, for at forsøge at vende dine egne tanker om dig selv og hvordan du ser dig selv. Vi kan desværre ikke forandre de andre, som mobber dig, men du kan forandre dit eget syn på dig selv, og på at der er noget, du kan gøre godt for dig selv.
Tal med nogen om det
Som jeg har skrevet, er det godt, at du nu forsøger at gøre noget ved problemet og skriver om det, men jeg vil også opfordre dig til at tænke på, om der er nogen andre i din nærhed, du kan dele dine tanker med. Jeg ved ikke, om du kan snakke med dine forældre om det, for de er jo dine nærmeste, og vil helt sikkert gerne forstå dig. Ellers kan det være en lærer, eller anden voksen i din nærhed. Det er altid godt at få lov at sige det, som det er til en person, som også kender dig i hverdagen.
Jeg ønsker dig alt det bedste, held og lykke med det.
Hilsen Kirsten K. Christensen