Min kæreste har haft sex før vi mødte hinanden
Hejsa
Jeg og min kæreste har været sammen i et par måneder og den anden dag fortæller han mig, at han tidligere har haft sex.
Jeg har svært ved at vende mig til tanken om, at han har været i seng med andre. Jeg har aldrig haft sex med andre, dog har vi begge set porno førhen. Jeg er virkelig ked af, at han har haft sex med andre, selvom jeg ved, at det er lang tid siden, og at de gange han har haft sex aldrig handlede om kærlighed men derimod om tilfredsstillelse. Jeg bliver så ked af at tænke på, at når vi to (forhåbentlig) en gang skal have sex i ægteskabet, så er det mig der er den uerfarne og blottede. Den glæde og forventning jeg havde til vores kommende sexliv er blevet erstattet af en masse sorg og bekymringer.
Min kæreste vil gerne tale med mig om det, men han er også ked af situationen og har svært ved at vide, hvad han skal sige.

SVAR:
Hej,
Først og fremmest vil jeg sige tak for at række ud. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et godt svar.
DINE FØLELSER ER IKKE FORKERTE
Det er vigtigt for mig at påpege: 1) dine følelser er ikke forkerte, og 2) det er helt forståeligt, at du er blevet ked af det.
Ud fra hvad du har skrevet, lyder det som om, du havde gjort dig mange forestillinger om, hvordan et ægteskab mellem jer kunne have set ud. Og derfor er det forståeligt, at du oplever en form for sorg over den forestilling, der ikke kan blive til virkelighed.
Jeg kan også godt forstå, at din kæreste har svært ved at vide, hvad han skal sige. Han kan ikke ændre sin fortid, og han kan heller ikke tale dig ud af dine følelser. Men han kan være sammen med dig i dem. Måske er det vigtigste lige nu ikke, at han finder de helt rigtige ord, men at I kan tale åbent om, hvordan det påvirker dig, uden at nogen af jer behøver at forsvare jer.
”DEN UERFARNE”
Du skriver, at du er bange for, at du en dag i et ægteskab vil være den uerfarne og blottede, mens han vil have erfaring med sig, som du ikke har. Den følelse forstår jeg godt. Men jeg tror, det er værd at udfordre følelsen lidt alligevel.
Hvis I en dag bliver gift, og I gerne vil have sex, så er det ganske vist ikke nyt for din kæreste at have sex. Men det vil være første gang og helt nyt, at han skal have sex med digI skal begge lære hinandens kroppe, lyster, grænser og reaktioner at kende. Din kæreste ved ikke på forhånd, hvordan det føles at være så tæt på dig og intim med dig. Han ved heller ikke på forhånd, hvad der føles godt for dig. Og på samme måde vil det være for dig.
Set fra dette perspektiv er der ikke længere tale om, at den ene part har ”øvet sig”, mens den anden har ”misset noget”. I kommer begge med jeres egne forventninger, usikkerheder og sårbarheder – og I møder hinanden som to mennesker, der aldrig har gjort det her sammen før.
DET, I KAN FÅ SAMMEN, ER IKKE ØDELAGT
Måske er det sværeste lige nu, at du føler, at noget er blevet taget fra dig. Du havde måske glædet dig til, at jeres første seksuelle erfaringer skulle være helt fælles. Den forestilling kan I ikke få tilbage, og det må du godt sørge over.
Men det betyder ikke, at jeres kommende sexliv er ødelagt.
Det kan måske være hjælpsomt at skelne mellem sorgen over, at din forestilling om det blev anderledes, og spørgsmålet om, hvordan jeres faktiske forhold og fremtid bliver. De to ting er ikke nødvendigvis det samme.
IKKE MINDRE SPECIEL
Hans fortid behøver ikke at blive en del af jeres sexliv. Du behøver ikke kende detaljer om, hvad han har gjort, eller forestille dig de mennesker, han har været sammen med.
Det vigtigste er ikke, hvad din kæreste gjorde dengang, men hvem han er over for dig nu, og hvordan I sammen ønsker at forme jeres relation og forhold.
Og måske kan der med tiden komme en ny slags glæde ved tanken om jeres første gang sammen. Ikke fordi du skal lade som om, hans fortid ikke findes, men fordi jeres historie ikke behøver at være mindre speciel af den grund.
DU MÅ GERNE VÆRE KED AF DET
Du må gerne være ked af, at virkeligheden ikke blev helt, som du havde forestillet dig. Men måske kan det over tid blive muligt at forme en ny drøm og forestilling om jeres fremtid, eventuelle ægteskab og sexliv.
Du behøver ikke løse alle dine følelser lige nu. Det vigtigste er, at I kan være ærlige med hinanden.
Jeg vil ønske du og din kæreste alt godt på jeres vej herfra. Jeg håber, at I kan fortsætte med ærlige samtaler og plads til hinandens usikkerheder, sårbarheder og følelser.
Venlig hilsen