Mand ønsker sex med en tredje partner - hvad gør jeg?
Hej. Jeg er en kvinde på 23 år, som er gift med en fire år ældre mand på andet år. Vi har et problem i vores sexliv, som jeg har brug for rådgivning i at løse.
Det drejer sig om, at jeg har en personlig grænse om, at sex er privat og kun inddrager mig og min partner. Derfor kan jeg ikke opfylde min mands ønske om at prøve at have sex med en tredje mand/kvinde, eller blot mens en anden kigger på, at vi dyrker sex.
Vi har snakket om, at han måske kunne udleve sin drøm med to andre partnere, men han vil meget gerne, at jeg er med.
Er det almindeligt for mange at prøve at have en trekant? Og hvad er det kristne syn på dette? Det er noget, som påvirker vores forhold, derfor vil jeg gerne høre, hvad I vil råde mig til at gøre?
Mvh den frustrerede, 23 år

SVAR:
Tak for din henvendelse!
Personlige grænser
I den situation, som du og din mand er i vedrørende jeres forskellige ønsker på det seksuelle område, er der tre ting, som er vigtige, når det drejer sig om jeres personlige grænser.
Det første er, at I hver især er bevidst om, hvor jeres personlige grænse er på det seksuelle område. Hvilke ting har I det godt med, og hvilke ting har I det ikke godt med at være en del af?
Det andet er, at I ikke lader jer presse til at lade jeres personlige grænse overskride. Medvirk ikke i noget, I ikke har det godt med. Det skal I undgå – ikke kun for jeres egen skyld, men også for hinandens skyld. Ingen af jer kan være tjent med, at jeres partners personlige grænser bliver overskredet – og da slet ikke, at være aktivt med til, at det sker. Derfor: Værn om jeres egne og jeres partners personlige grænser, så I passer på, de ikke bliver overskredet.
Og heri rummes også det tredje, som er vigtigt, nemlig at I gensidigt er opmærksomme på at vise hinandens forskellige personlige grænser respekt og ære. At ville det og at gøre det er en del af kærlighedens væsen!
En besværlig situation
Du har en personlig grænse angående, hvad du har det godt med på det seksuelle område. Det har din mand givetvis også. Ligeledes har du forestillinger om og ønsker for, hvordan jeres sexliv skal udfolde sig. Det samme har din mand. Problemet er, at jeres forestillinger og ønsker er så forskellige, at I ikke begge kan få dem (alle sammen) opfyldt.
Løsningen er ikke, at du følger din mand i hans ønske om at have sex sammen med dig og en anden kvinde/mand samtidig. Det ville heller ikke din mand – når alt kommer til alt – have hverken gavn eller glæde af.
Du skriver, at I har snakket om, at han måske kunne udleve sine drømme med to andre partnere, og at den løsning er din mand ikke meget for, da han meget gerne vil have dig med. Men hvad tænker du selv om den løsning? Ville du selv have det godt med det, eller vil det være en overskridelse af dine grænser?
Fortæl din mand, hvordan du har det med tanken om, at han skulle have sex sammen med to andre kvinder eller med en anden kvinde og en anden mand. Om, hvad det ville gøre ved dig og ved jeres forhold. Hvad din mand herefter beslutter sig for, er hans valg.
Vi mennesker kan og skal ikke bestemme over hinanden – men vi kan ønske frit i forhold til hinanden. Det gælder også i et ægteskab.
Er trekant-sex almindelig?
Du spørger, om det er ”almindeligt for mange at prøve at have en trekant”. Den slags findes der ikke tal og statistikker over. Min antagelse er, at i visse miljøer er trekant-sex (og andre sammensætninger!) ikke ualmindelige. Men for de fleste er der et godt stykke fra at have seksuelle fantasier i den retning, og så til at praktisere det.
Samtidig tænker jeg, at du måske ikke kan bruge det til så meget i din situation at få klarhed over, hvor udbredt trekant-sex er. Jeg tænker, at det er væsentligere, at du i din situation er tro imod dig selv og dine personlige grænser.
Hvad siger Bibelen?
Du spørger videre, hvad det kristne syn er på disse ting. I Folkekirkens vielsesritual er én af de bibeltekster, som bliver læst op for brudeparret i kirken fra Matthæus Evangeliet kap.19, vers 4-6. Her står der: ”Jesus sagde ”Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde og sagde: Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød. Derfor er de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille.”
Dette sted i Bibelen er et hovedsted, når det gælder grundlaget for den kristne seksualetik. ”En mand skal binde sig til sin hustru, og de to skal blive et kød.”
Heri ligger bl.a. at sex hører hjemme i forholdet mellem én mand og én kvinde, som har bundet sig til (dvs. knyttet sig til) hinanden. Desuden har Gud aktivt ”sammenføjet” disse to mennesker, som har valgt hinanden. Herefter hører de sammen, og hvad Gud på den måde ”har sammenføjet, må et menneske ikke adskille”.
Derfor kan den kristne seksualetik ikke forenes med at praktisere trekantsex.
Hvad kan du gøre?
Du spørger, hvad jeg vil råde dig til at gøre. Jeg kan godt forstå, at jeres problematik påvirker jeres forhold. Jeg kender ikke noget til, hvilket forhold I har til kristendommen, og jeg ved ikke, om det overhovedet vil have nogen virkning på din mand at vide, hvad den kristne seksualetik går ud på. Måske vil det ikke ændre så meget for ham. Det ved I bedst.
Jeg vil opfordre dig til først og fremmest at være tro over for dig selv og værne om dine personlige grænser. Fortæl din mand om dine frustrationer og dine tanker angående hans ønsker, så han ikke er i tvivl om, hvor han har dig. Og hvis du kan, så vis ham din kærlighed og hengivenhed. Fortæl ham, hvorfor du har lyst til sex sammen med ham og ikke – hvad sex angår – vil dele ham med andre.
Det er ikke sikkert, men måske kan det få din mand til at skrinlægge sine tanker og fantasier om at have sex med andre end dig.
Flemming H. Møller