Kan vi finde sammen igen, selvom han slog op?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva

Jeg er en pige på 18 år, som er utrolig ked af det … Min kæreste slog op med mig for en måned siden. Vi havde det rigtig godt sammen, men min exkæreste føler, at mine forældre ikke kan acceptere ham, som den han er. Vi havde været sammen i tre år, og det var helt vildt dejligt, indtil min far sagde, at hvis vi skulle være hjemme hos os, skulle han deltage i samtaler, når vi spiste, og han skulle hjælpe til, når der var ting, som skulle gøres (fx lave mad).

Efter det valgte han ikke at komme hjem til os, og nogle måneder senere ringede han til mig og slog op, fordi han ikke gad at lave om på sig selv. Han siger selv, at han er meget introvert på den måde, at han ikke gider mennesker. Han vil hellere være alene og køre sit eget løb. Hans mor har faktisk gjort alt for ham, lige siden han var lille, dvs. at han ikke er selvstændig. Han vil gerne flytte hjemmefra snart. Det eneste, han har i sit liv, er film/serier og arbejde.

Vi har sex nogle gange, men vi ses ikke særlig tit. Jeg har bare lyst til at løbe grædende over til ham og sige, jeg gerne vil være sammen med ham, men han bliver ved med at sige, at jeg skal finde en anden, så jeg kan tænke på noget andet. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke nogen appetit; jeg har nogen gange svært ved at sove; mit humør er hele tiden nede … Jeg går rundt med så mange bekymringer i mit hoved om, tænk hvis han finder en anden …

Jeg føler, at jeg er ved at blive helt skør i mit hoved, fordi jeg ikke er glad. Jeg har læst så mange ting om, hvad man kan gøre for at blive glad, men der er ikke noget der virker. Jeg føler mig så svag, og jeg føler, at jeg ikke har overskud til noget. Det eneste jeg har lyst til er at tilbringe hver evig eneste dag sammen med ham.

Jeg håber virkelig, vi kan finde sammen igen i fremtiden, men hvornår er det et godt tidspunkt at spørge, om vi skal finde sammen igen??

Hilsen den Desperate pige.

SVAR:

Hej desperate pige!

Tak for dit fortvivlede brev. Det gør mig meget ondt, at du har så store hjertesorger. Tre års kæresteforhold er lang tid – især når man er så ung, som du er – og det har tydeligvis været fantastisk for jer begge to. Jeg kan godt forstå, det er fortvivlende for dig, at han pludselig slår op. Det er så godt, at du rækker ud efter hjælp!

Forelskelse kan være vanedannende

Du var meget ung, da forholdet startede, og jeg vil gætte på, at det var din første rigtige forelskelse. Forelskelse er en fantastisk følelse, som du kan læse meget mere om i vores artikel Kærlighed og forelskelse. Bl.a. vil du kunne se, at man ikke er så realistisk, når man er forelsket. Derfor er det muligt, at jeres forhold virkelig er slut. Du kan måske også få noget ud af vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

I har gjort jer nogle erfaringer, men nu er I vokset fra hinanden. En anden af vores artikler giver nogle bud på gode overvejelser, som du kan gøre dig i den forbindelse: Skal – skal ikke?

Pas på dig selv

Det er normalt ikke let for en fyr at slå op, og du er en pige, der er værd at kæmpe for. Derfor tænker jeg, at din far gjorde dig en stor tjeneste, da han stillede nogle krav til din kæreste. Der blev det pludselig ret synligt, hvilket materiale han var gjort af – og det lyder ærligt talt ikke så imponerende. Tænk, at et fuldstændig rimeligt krav om at deltage i samtalen og i familiens arbejde på lige fod med alle andre førte til, at din kæreste ikke længere vil besøge dig i dit barndomshjem!

Har du overvejet konsekvenserne af hans indstilling? Hvis det er sådan, han tænker om arbejdsfordeling, og I skal have et hjem sammen, skal du nok regne med at lave alt arbejdet samtidig med, at du måske har små børn og selv går på arbejde.

Måske kan du hjælpe dig selv ved at overveje, hvilke forventninger og drømme du har om ham, du gerne vil dele livet med. Du kan måske finde input i vores artikler
Ridderen på den hvide hest
Den eneste ene
Sex og følelser

Afbryd forbindelsen

Din ekskæreste siger, at han helst vil køre sit eget løb. Prøv, om du lige nu kan lade ham gøre netop det. Det vil give ham mulighed for at finde ud af, hvad du betyder for ham. Måske finder han ud af, at han heller ikke kan undvære dig? Og måske ikke.

Under alle omstændigheder tror jeg, du gør klogt i at stå ved din fars krav. Det er bestemt ikke urimeligt, og din ekskæreste vil med tiden lære, at det er dejligt at yde noget, når man er en del af en familie.

Fyld dit liv med ting, der gør dig glad

Hvis du skal videre, bliver du derfor nødt til at fylde dit liv med andre gode ting: Dejlige veninder, sport, litteratur, interesser … Motion i naturen er også rigtig godt for sjælen – og lige nu er alting så smukt, at det er lige til at blive glad i låget af.

På den måde vil du kunne finde dig selv igen, og din ekskæreste vil komme til at fylde mindre og mindre i bevidstheden. Du vil finde ud af, at verden er fuld af dejlige mennesker, som er i stand til at indgå i forpligtende relationer.

Hvis gode råd og hårdt arbejde ikke hjælper

Hvis du alligevel føler dig fastlåst, tænker jeg, du bør overveje nogle samtaler hos en psykolog eller terapeut. Du kan have fået nogle ubehandlede traumer, der gør, at du er følelsesmæssig afhængig (du kan læse mere om emnet ved at klikke på linket). Det betyder, at der er et problem bag ved det problem, du her skriver om.

Som regel vil man kunne blive hjulpet videre efter et par samtaler, og somme tider vil man opleve, at livskvaliteten og evnen til at indgå i et ligeværdigt parforhold bliver meget bedre.

Hvis du ikke selv kender nogen psykolog eller terapeut, du kan bruge, kan du måske finde en i nærheden af dig på vores hjemmeside.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!

Venlig hilsen
Tove Larsen