Hvordan kan jeg få min eks tilbage?

Vis spørgsmål

Hej, Jeg er 19 år og min kæreste slog op med mig for cirka 3 uger siden. Vi havde boet sammen i cirka 15 måneder. Hun slog op fordi hun mente, vi var for meget uvenner, og så en dag, da vi var uvenner, sagde hun, at hun vil skrive til sin søster og få hende til at hjælpe med at flytte hendes ting.

Dum som jeg er, sagde jeg, at hvis du skriver til din søster, at hun skal hjælpe med at flytte dine ting, gad jeg ikke mere. Det gjorde hun så, skrev til sin søster, og jeg sagde det var slut, men mente det jo ikke rigtigt. Jeg var jo sur og dum på det tidspunkt.

Hun flyttede jo så ud for 3 uger siden, og samme dag, som hun var flyttet, spurgte hun mig, om jeg ikke kom ud til hende. Vi sov sammen næsten hver dag i de første to uger, fordi jeg håbede på, at hun vil elske mig igen.

Men hun siger til mig, at hun ikke har følelser for mig på samme måde som før, og at hun ikke elsker mig mere. Men at hun rigtig gerne vil være venner med mig og sove sammen med mig, men ikke være min kæreste. Jeg har gjort alt, hvad jeg kunne for hende de første to uger, og har virket lidt for desperat.

Så sagde jeg til hende i går, at jeg ikke kan blive ved med at komme, fordi jeg bliver for såret, når hun ikke vil have mig tilbage.

Der går ikke en dag, hvor jeg ikke tænker på hende, og jeg vil gøre alt, hvad der er muligt, for at få det til at være som det var engang. Har spurgt hende sådan lidt i sjov, om det er muligt, at jeg kan score hende tilbage og der svarer hun ja, men jeg har ingen ide om, hvordan jeg skal gøre det, for jeg føler at lige meget, hvad jeg prøver, vil hun ikke mere end at være venner.

Hvordan kan jeg få hende til at elske mig igen?

M, 19 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit brev og for din ærlighed. Det er hårdt at være i en situation, hvor man elsker en, som ikke længere har de samme følelser. Det er hårdt og sårende og svært at tackle, fordi man – ligesom du – vil gøre hvad som helst for at vinde kærligheden tilbage. Nogle gange går man endda over sine egne grænser eller mærker ikke sine egne følelser i bare desperation. Det kan godt sende det signal, at man er desperat og det kan faktisk få den anden til at trække sig endnu mere – altså lige det modsatte af, hvad man gerne ville opnå. Under alle omstændigheder er det meget svært at gennemskue, hvordan man kan vinde den andens kærlighed tilbage igen og måske er det også vigtigt at stille sig selv nogle spørgsmål, inden man forsøger alt for meget på det.

Hvad gik galt?- Kan du gøre noget anderledes?

Stil dig selv nogle spørgsmål. Jeg tror, det er meget vigtigt, at du arbejder lidt med, hvad det var, der skete i jeres forhold, lige inden det gik i stykker. Du skriver, at I har boet sammen i 15 mdr, men at I begyndte at skændes mere og mere til sidst.

  • Hvorfor var I begyndt at skændes så meget?
  • Hvorfor blev I tit uvenner?
  • Hvad var det i jeres forhold, der var gået skævt og havde ført til, at I skændtes så meget, at din kæreste tilsidst ville ud af det?
  • Kunne I tale sammen om det, når I ikke var uvenner eller blev det fejet ind under gulvtæppet indtil næste gang, I blev sure?
  • Hvad var dit ansvar i det?
  • Hvad kunne du have gjort anderledes?

Grunden til, at du skal forsøge at svare på spørgsmålene, er, at det er meget vigtigt, at du at forstår, hvad det var, der gik galt. Ellers kan du ikke gøre noget ved det. Og det er det, der skal ske, hvis det skal lykkes. Du skal ændre de mønstre i jeres forhold, som ikke fungerede. Hvis ikke du gør, hvad du kan, for at tage ansvar for din del i det, der gik galt, kommer de samme gamle mønstre til at ødelægge det, hvis I finder sammen igen. Så bliver det ikke anderledes, end det var, før det gik skævt.

Hvis du skal have en chance for at vinde din kæreste tilbage, må du gøre arbejdet grundigt og finde frem til, hvad du kan gøre anderledes i forhold til hende. Hun har sikkert også nogle fejl på sin side, men dem må hun tage ansvaret for. Du kan kun ændre på dig selv.

Hvad var det der fungerede?

Hvad skal der så til, for at få det til at blive bedre? Et godt spørgsmål i forhold til det er at finde frem til de ting, som faktisk fungerede i jeres forhold.

  • Hvad havde I sammen som gjorde jer glade?
  • Hvad elskede du ved din kæreste og hvad elskede hun ved dig?
  • Hvilke ting kunne I lide at gøre sammen, som styrkede jeres fællesskab?
  • Hvad kunne I lide at tale om, som gav jeres en følelse af at høre sammen?

Når du bliver klar over svarene på disse spørgsmål ved du også, hvad du skal gøre i forhold til din kæreste, for måske at kunne vinde hende tilbage. Hvis det er det, du vil. For det kan også godt være, at du finder frem til, at der måske slet ikke var så meget tilbage at bygge på længere. Og at dit ønske om at få hende tilbage mest hænger sammen med, at det er hårdt at blive afvist og at det kan såre ens stolthed rigtig meget.

Sove sammen?

Til sidst vil jeg opfordre dig til at overveje, om du skal blive ved med at sove sammen med din kæreste, når hun fastholder, at hun ikke vil have dig som kæreste. Jeg ved jo ikke helt, hvad “at sove sammen” betyder, men hvis det betyder at I går i seng sammen, så vil jeg foreslå, at du stopper med det. Du skal ikke byde dig selv eller hende at hænge fast i noget, bare fordi det er bekvemmeligt for din kæreste, at have dig sådan lidt i baghånden. Hvis hun ikke vil være kærester med dig, så skal du ikke stå og vente på hende i kulissen og stille dig til rådighed, når det passer for hende. Tværtimod!

Kvinder kan godt have svært ved at respektere mænd, som ikke respekterer sig selv.

Så læg noget afstand ind til hende (selvom det er det modsatte, du gerne vil have), brug tid på at arbejde med de spørgsmål, jeg har stillet. Find frem til, hvad du egentlig vil og se, hvad der sker.

Jeg håber, du kan bruge det til noget.

Kærlig hilsen
Eva