Kæreste slog op på en ond måde – hvad gør jeg?
Hej. Jeg er bare så ked af det. Min eks har slået op med mig på en meget ond måde efter et år. Det hele begyndte med, at vi mødte hinanden på en efterskole, og nu er vi startet på andre skoler.
Det hele startede, da hun begyndte på hendes skole og fik nye venner. I fredags havde vi årsdag, og jeg skrev til hende: Tak for det gode år, men hun var bare så kold og ond overfor mig, og hun har også løjet overfor mig.
Der gik ikke mange dage, før hun sagde, at hun har fundet en ven. Og jeg havde anklaget hende for at være sammen med ham, men da vidste jeg ingenting om ham. Men nu har jeg fundet ud af, at hun har løjet, og hun har hele tiden været sammen med ham. Men hun giver mig skylden for alt. Og det startede i onsdags, da hun startede på sin nye skole. Så hun er meget hurtig med at starte forhold med nogen. Der gik jo også kun 3 dage, da vi fandt sammen. Og hun bliver stadigvæk ved med at genere mig.
Jeg er bare så ked af det, kan ikke sove om natten og passe min skole. Min mor bliver sur, fordi hun er bekymret for mig, og hun får heller ikke sovet. Så hjælp mig.
M, 16 år

SVAR:
Kære M
Jeg er glad for dit brev til AdamogEva.dk og håber, at jeg kan møde dig i den smerte, du oplever lige nu.
Din situation
Det er en svær situation, du står i. Din kæreste og du har været kærester i et år, og lige pludselig står du overfor at være blevet forladt på en måde, hvor du ikke føler dig respekteret og godt behandlet. I startede sammen på efterskole. Herefter er I startet på hver jeres skole, og det lyder som om du oplever, at denne adskillelse har været med til at skabe en større afstand imellem jer. Du forklarer, at adskillelsen sammen med utroskab og andre faktorer, som jeg ikke kender til, har ført til et brud imellem jer.
Jeg kan godt forstå, du har det svært. I har delt mange ting sammen det sidste år, og nu, efter at hun har slået op, skal du til at vænne dig til en hverdag uden hende. Jeg forestiller mig, at du oplever en sorg over at have mistet den du holdt allermest af. Det ene øjeblik kan du måske håbe på genforening, mens du i næste øjeblik aldrig vil have noget med hende at gøre igen. Det er en utroligt forvirrende og smertefuld tid for dig, og jeg vil dele mine umiddelbare tanker med dig, som jeg håber kan hjælpe dig lidt på vej.
At blive forladt
Vrede og had
At blive forladt af den man holder af kan efterlade dig med forskellige følelser, der stritter i forskellige retninger. Det kan være oplevelsen af at være blevet alene, være ensom, være utilstrækkelig og ikke være god nok. Det er oplevelser, der gør ondt og gør ked af det. Desuden kan det at blive forladt af en kæreste, der har været sammen med en anden, mens I var kærester, skabe oplevelsen af at være blevet holdt for nar og at være blevet svigtet. Disse oplevelser er helt normale og kan vække følelser som vrede og had. Dine oplevelser og følelser er vigtige, at du giver dig tid til at bearbejde og at du tillader dig selv at mærke dine følelser, også selvom det kan være rigtig svært.
Længsel og savn
Samtidig med følelser som vrede og had kan der blande sig følelser ind som savn, længsel og kærlighed. Du har jo holdt rigtig meget af din ekskæreste og jeg forestiller mig, at du ikke havde lyst til at jeres forhold skulle slutte. Til tider tror jeg, at du vil opleve, at lysten til og håbet om at blive kærester igen overskygger svigtet og den dårlige behandling, hvor du til andre tider vil opleve at vreden og kedafdetheden fylder det hele. Her vil jeg sige, at det også er vigtigt at give plads til længslen og savnet og give rum for også at mindes det gode ved jeres forhold.
At komme videre
Jeg kan desværre ikke tage smerten fra dig, og du skal forberede dig på, at det kan komme til at tage lang tid at komme videre. Du er blevet behandlet dårligt, og skal give dig selv lov til at mærke både vrede og savn, længsel, håbløshed og jalousi. Det er vigtigt, at du kommer rigtigt på den anden side af jeres forhold, før du indleder noget nyt. Du skal finde dig selv igen, og opnå en vished om, at der er andre, der ønsker dig som kæreste og ønsker at behandle dig godt.
At tale med nogen
En god ide er at tale med en god kammerat, eller tale med din mor. Det lyder som om din mor og dig har et tæt forhold. At dele din oplevelse med andre hjælper ofte. Det er vigtigt, at der er nogle, der har tid og lyst til at lytte til dig og at du tør kræve tiden af andre.
At tale med din ekskæreste
Hvis du bliver ved med at mærke en vrede og et had til din ekskæreste eller hvis du bliver ved med at ønske at være sammen med hende igen, er en mulighed at tale med hende eller skrive et brev til hende om din oplevelse af jeres kærestetid og brud. Det kan lette at få sagt de ting højt, der har gjort dig ked af det - og særligt at få det sagt det til den person, der har såret dig. Hvis du vælger at snakke med hende, er det dog vigtigt, at det du siger bliver sagt på en ordentlig og respektfuld måde, så i ikke ender i et skænderi, hvilket kan gøre dig endnu mere ked af det end du er nu.
At lave noget
En anden mulighed er at lave nogle aktiviteter du holder af. Du har brugt meget tid sammen med din ekskæreste det sidste år – både i tanker og i samvær. Det kan derfor føles som om, der er meget tid du ikke ved, hvad du skal bruge til, og hvor du oplever let at blive ked af det. Brug tiden på ting du holder af – computer, fodbold, spil mm. og gerne i selskab med nogle, du sætter pris på at være sammen med.
Kærlighed
Husk på, at kærlighed mellem to mennesker handler om tillid til og respekt for hinanden. Du har oplevet, at denne tillid er blevet brudt, og at din kæreste ikke havde respekt for dig i jeres forhold. Det kan skabe en frygt for at binde dig igen, eller kan føre til en enorm jalousi i et nyt forhold. Det er derfor meget vigtigt, næste gang du går ind i et forhold, at du er opmærksom på at skabe en åbenhed og en tryghed i forholdet, så du ikke kommer i samme situation igen.
Læs også:
Jalousi og kærestesorg
Hvordan skulle jeg kunne give slip på min elskede?
Alt godt
Venligst Stine