Kan min kæreste være blevet gravid?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har en kæreste, og vi havde det hyggeligt her sidste dag. Hun har IKKE menstruation, vi brugte kondom. Men det var gået i stykker.

Ville høre, om det er muligt, at hun kan være gravid, når hun har haft mens i cirka et år, og det er stoppet? Hun har ikke haft det i tre måneder ...

Håber I kan hjælpe.

K, 15 år

SVAR:

Kære K

Tak for dit spørgsmål.

Du skriver, at din kæreste ikke har haft menstruation de sidste tre måneder, men at hun har haft det i et år inden da. Nu har I så haft sex med et kondom, der er sprunget, og du spørger til sandsynligheden for, at din kæreste kan være blevet gravid af det.

Ægløsning før menstruation

Der er en vis sandsynlighed for, at din kæreste kan være blevet gravid. I en menstruationscyklus kommer ægløsningen altid før menstruationen. Derfor kan din kæreste godt have haft ægløsning, selvom hun ikke har haft menstruation i tre måneder. I så fald vil menstruationen komme inden for de næste par uger, med mindre hun er blevet gravid. Du kan læse lidt mere om menstruation og ægløsning i vores artikel Den første menstruation.

Menstruationspause

Jeg ved godt, at jeg nu kommer til at bevæge mig lidt uden for dit spørgsmål, men jeg undrer mig over, hvorfor din kæreste, som har haft menstruation i et år, nu har haft en pause på tre måneder. Jeg ved ikke, hvor længe din kæreste har været seksuelt aktiv, men jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at tænke på, om hendes menstruationsophør skyldes, at hun allerede er gravid? Hvis hun ikke har testet det allerede, vil jeg anbefale, at hun gør det.

Der kan også være andre grunde til, at menstruationen udebliver. Det kan du læse mere om i artiklen Menstruationen udebliver – mulige årsager.

Har din kærestes menstruation tidligere været regelmæssig, og er hun ikke gravid, vil jeg anbefale hende at gå til sin egen læge for at blive sikker på, der ikke ligger sygdom bag den udeblevne menstruation.

Pas på jer selv og hinanden

Samtidig vil jeg foreslå jer at tage en god snak om, hvordan I bedst passer på jer selv og hinanden i fremtiden. Det er rigtig fint at bruge kondom, når I har sex, da det udover at beskytte mod uønsket graviditet også beskytter mod kønssygdomme. Men måske skal din kæreste overveje, om hun desuden skal begynde at tage p-piller. Det er noget, hun kan snakke med sin læge om.

Når det er sagt, er der ingen prævention, der kan sikre jer 100% imod graviditet, når I har samleje. Og bekymringen for, om din kæreste kan være blevet gravid, må være svær at gå med som 15-årig. Så tag en snak om, hvordan I bedst undgår den slags bekymringer i fremtiden.

Her på AdamogEva.dk anbefaler vi, at sex gemmes, til man er i et forhold, hvor man er så sikre på hinanden, at man ikke behøver være bange for muligheden for at blive gravid og det ansvar, der følger med at skulle have et barn. Måske kan I sammen læse artiklerne
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Værd at vente på

og snakke om, hvad I vil med jeres kæresteforhold.

Jeg håber, du synes, du fik svar på dit spørgsmål, og jeg ønsker alt det bedste for dig og din kæreste.

Johanne