Mens udebliver - kan jeg blive gravid?

Vis spørgsmål

Min menses er udeblevet i 4 mdr. Jeg er lidt stresset, men hvad kan grunden være? Og det er ikke første gang, det sker ret ofte, hvor den udebliver. Jeg prøver at blive gravid. Eller vil gerne, men kan jeg det, selvom jeg ikke har menses? Og derfor heller ikke ægløsning, Hvis ja, hvor store er chancerne så? Og kan man få tjekket, om man overhovedet kan blive gravid??

Sara, 22 år

SVAR:

Kære Sara!

Hvorfor udebliver menstruationen?

Du spørger, hvorfor din menstruation er udeblevet i fire måneder og generelt er uregelmæssig. Det kan jeg desværre ikke svare dig på, for det kan der være rigtig mange grunde til.

Stress kan, som du selv skriver, udløse manglende ægløsning og menstruation, fordi kroppen ganske enkelt ikke har overskud til at blive gravid.

Markant vægttab eller vægt-øgning over kort tid, samt en lang række forskellige sygdomme og hormonforstyrrelser kan være grunden til at din menstruation udebliver og generelt har været uregelmæssig. Psykiske faktorer som stress og andet kan også spille ind, men det er næppe den eneste forklaring, når du generelt oplever uregelmæssighed.

Jeg vil derfor foreslå dig, at du bestiller en tid hos din læge, så du kan få udredt grunden. Din læge vil spørge ind til din menstruationsrytme, siden du kom i puberteten og formentlig også tage nogle blodprøver og lave en almindelig gynækologisk undersøgelse. Hvis der ikke er en umiddelbar forklaring, må du forvente at blive henvist til en gynækolog.

Kan jeg blive gravid uden menstruation?

En kvinde kan blive gravid, hvis hun har ubeskyttet samleje i dagene lige før eller lige efter sin ægløsning. Ægløsningen kommer altid 14 dage før menstruationen. Menstruationen betyder nemlig at ægget er ubefrugtet og kroppen udstøder derfor både det ubefrugtede æg og slimhinden på indersiden af livmoderen.

Når du har så uregelmæssige menstruationer, er det ikke muligt for dig at vide, hvornår din ægløsning kommer, da det som sagt er 14 dage FØR en menstruation go det kan derfor være svært for dig at beregne den periode, hvor du har mulighed for at blive gravid.

Jeg kan ikke sige dig, hvor store dine chancer er for at blive gravid. Det kommer fuldstændig an på, hvad din blødningsforstyrrelse skyldes.

For et normalt, rask par, hvor kvinden har regelmæssig menstruation, og som dyrker regelmæssig, ubeskyttet sex, regner man med, at der er ca. 25% sandsynlighed for at blive gravid hver måned. Hvis et sådant par ikke har opnået graviditet indenfor et år, tilbyder man normalt udredning af både ham og hende hos en læge og evt. behandling med det formål at opnå graviditet.

Held og lykke fremover!

mvh Ida Secher Rom