Kan man blive “smittet” med menstruation?

Vis spørgsmål

Min veninde siger, at man kan blive “smittet” med menstruation. Fx hvis man ikke har fået menstruation endnu, og man sover sammen med sin veninde, og hun har sin menstruation imens, så kan man også få menstruation. Kan det lade sig gøre?

I mit hoved giver det ikke rigtig mening. Men jeg har hørt noget om, at hvis der bor flere kvinder i et hus, kan deres menstruationer godt “lande” samtidig. Men ja, mit spørgsmål var bare, om man kan blive “smittet” med menstruation.

E, 14 år

SVAR:

Kære E!

Mange tak for dit spørgsmål!

Jeg forstår dit spørgsmål som to spørgsmål:
1) Kan piger, der endnu ikke har fået deres første menstruation, blive påvirket eller “smittet” af en anden, der allerede har fået det?
2) Er det rigtigt, at kvinder, der er meget sammen, efterhånden får menstruation samtidig?

Lidt om menstruation

For at svare på dit første spørgsmål vil jeg fortælle lidt generelt om menstruation, så det er nemmere at forstå mit svar: Cirka 14 dage før, man får menstruation, får man ægløsning. Livmoderen, som ægget skal sætte sig fast i ved en graviditet, gør sig klar til at kunne forsyne et foster med næring. Derfor opbygges der små blodkar inde i livmoderens væg. Hvis ægget ikke bliver befrugtet af en sædcelle, udskiller kroppen det ved, at det yderste lag af livmoderen med de nye blodkar går til grunde. Derfor bløder man og får altså menstruation. Menstruationen styres af hormoner, som sendes fra hjernen og giver signal til livmoderen. Først signal om, at der skal være ægløsning og senere om, at ægget ikke er blevet befrugtet og derfor skal skylles ud af kroppen.

Første menstruation

Tidspunktet for, hvornår man får første menstruation og dermed går i puberteten, afhænger særligt af arvelige faktorer. Altså hvornår ens mor og mormor fik deres første menstruation. Hormonerne er i et lukket system, der kun kan påvirkes indefra via blodbanen. Det kan altså ikke påvirkes af andres hormoner. Derfor kan man heller ikke “smittes” af andre ved for eksempel at sove i samme rum som en pige, der har fået menstruation og evt. fremskynde den forudbestemte proces. Hvis man skal kunne regulere menstruationen og puberteten, skal man påvirke hormonerne i blodbanen. Der kan være forskellige medicinske årsager til, at man regulerer hormonerne, der styrer puberteten og menstruationscyklussen. For eksempel hvis piger går for tidligt i pubertet, hvis de skal have hjælp til at blive gravide eller ikke ønsker at blive gravide.

Du kan læse mere om pubertet og menstruation i vores tema Pubertet – mest for piger.

Menstruation på samme tid er en skrøne

Angående dit andet spørgsmål, så har jeg hørt om andre, der mente det samme. Nu har jeg undersøgt sagen, og det viser sig, at man tidligere troede, kvinder udskiller et duftstof, som kaldes feromoner, der kan påvirke andre kvinders menstruationstidspunkt. Dog har et nyere studie vist, det er en skrøne. En menstruationscyklus kan variere meget i længden; faktisk er det normalt, at der kan gå helt fra 23 til 35 dage imellem, man får sin menstruation. Den normale menstruationscyklus svinger altså meget, og derfor vil kvinder, der er meget sammen, opleve at de fra tid til anden menstruerer samtidigt.

Håber, jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, og det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen
Lisbet