Kan man amme, hvis ens bryster ikke er fædigudviklet?

Vis spørgsmål

Jeg har tænkt på:

Hvad ville der ske med en piges bryster, hvis de ikke er udviklet, og hun er blevet gravid?

MVH

Frida, 14 år

SVAR:

Kære Frida

Du spørger til, hvad der sker med en piges bryster, hvis de ikke er udviklede, og hun bliver gravid. Jeg går ud fra, at du tænker på, hvorvidt hun har mulighed for at amme sit barn.

Graviditet og begyndende bryster

Det, at brysterne begynder at vokse, er som regel det første tegn på, at en pige er ved at komme i puberteten. Dvs. at for de fleste pigers vedkommende vil de have begyndende bryster, før de får menstruation og ægløsning og dermed har mulighed for at blive gravid. Det brystkirtelvæv, som er nødvendigt for at kunne amme, vil derfor normalt være i begyndende udvikling inden en graviditet er mulig. Under graviditeten vokser brystkirtelvævet, som forberedelse til mælkeproduktionen. Kroppen gør sig selv klar.

Det burde således være muligt at amme, selvom man er blevet gravid meget ung, og før brysterne er helt udviklede i størrelse.

Graviditet og små bryster

Måske tænker du også på, hvorvidt det er muligt at amme, hvis man som pige har meget små bryster. Pigers bryster begynder som nævnt at vokse i begyndelsen af puberteten (8-14år) og er færdigudviklet i slutningen af puberteten (17-19år). Nogle ender med at have store bryster mens andre vil have små bryster hele livet. Størrelsen på brystet afhænger ikke af brystkirtelvæv men derimod af fedtvæv. Alle kvinder uanset bryststørrelse har nogenlunde samme mængde kirtelvæv i brystet, og det er dette kirtelvæv, der vokser og producerer mælk efter en fødsel.

Alle kvinder med normalt kirtelvæv har således i udgangspunktet mulighed for at amme uanset brystets størrelse.

Håber dette gav afklaring på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

kærlig hilsen Eva