Har jeg naturligt små bryster eller vil de vokse?
Hej, jeg er en pige på 15 år. Jeg er en smule tynd (166 cm & 45 kg.), og det kan vel godt sænke udvikleingen lidt. Men altså min udvikling ser fin ud nu, synes jeg. Jeg har haft kønsbehåring i nogle år, og sådan de ting. Mine bryster begyndte også at vokse, da jeg var.. ja, det var vel 12-13 år, og har også (næsten lige) fået menstruation, så det ser jo fint ud.
Men problemet er så, at mine bryster stadig er meget små, altså jeg bruger bh (så de syner større), men er mere nervøs for, når jeg skal have bikini på og sådan, for det er ikke særlig fedt! Er sådan okay sikker på, at det er pga. af min vægt, men det er lidt svært for mig at tage på for tiden, da jeg også har nogle psykiske problemer, der gør, at jeg ikke altid kan følge den kostplan, jeg har fået.
Men hvis jeg ikke snart tager på, bliver mine bryster så aldrig større?
Pige, 15 år

SVAR:
Hej pige på 15 år
Tak for dit brev.
Jeg forstår sagtens dine tanker og bekymringer. Det er noget svært at give dig et sikkert svar på, om dine bryster bliver større eller ej, hvis du nu begynder at tage på.
Men lidt større, vil de nok blive, hvis du tager på.
Du kan også prøve at se på din mor, hvor store er hendes bryster? Det kan måske give dig et hint om, hvad du har med i arv for bryststørrelse, sådan rent genetisk.
Læs mere her:
Fra pige til kvinde
Hvis du klikker lidt rundt på siden, vil du se, at mange piger i din alder har tilsvarende bekymringer.
Der er nogen, der har bryster i størrelse A-skål hele livet og måske er du en af dem. Jeg håber, du kommer til at kunne lide og acceptere din krop, som den er, både nu og senere hen.
Venlig hilsen Linda Møller