Kan jeg stoppe med sex og bare være ven med ham?

Vis spørgsmål

Åh, hvor skal jeg starte? Jeg er en 16-årig pige, der står i et dilemma, selvom jeg nok godt ved, hvad klokken har slået ...

For 3-4 måneder siden skete der noget, jeg dengang fandt helt fantastisk! Jeg havde i lang tid gået og været lun på en fyr fra min klasse. Før jeg mødte ham, var jeg jomfru, og jeg har aldrig fortrudt, at det var ham, der tog min mødom. For han var så sød, forstående, sjov, blid og alt det der, der bare gør en fyr helt perfekt. Og min forelskelse voksede.

Men for omkring en måned siden begyndte det at gå ned af bakke. Er det normalt, at den der totale forelskelse forsvinder efter bare to måneder?

Derudover er han begyndt at blive meget kritiserende, og han hakker meget på mig.

For det tredje handler vores sex nu kun om ham.

For det fjerde er han deprimeret. Det er min mor også. Og det tynger mig allermest, da jeg ikke rigtig orker altid at skulle holde humøret oppe for andre.

Vi er ikke som sådan kærester endnu, stadig bare i den der fase mellem venner og kærester. Jeg vil gerne bare være hans ven som før, hvor vi havde det sjovt og grinte sammen. Men er det muligt? Hvordan undgår man den der akavethed i klassen, der vil være efter?

Jeg ender nok med at blive med ham, indtil han selv slutter det, for jeg er en kujon, hvad de her ting angår.

SVAR:

Kære M

Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk Det er godt, at du kontakter os, når du har sådan et problem. Jeg vil forsøge at komme med nogle råd og svare på dine spørgsmål, og så håber jeg, du kan bruge dem.

Stå op for dig selv

Du skriver allerede i begyndelsen, “at du godt ved, hvad klokken har slået”, og til sidst skriver du, at du er en kujon, der ikke tør stoppe det, fordi det bliver akavet i skolen mv. Jeg tænker, det er vigtigt, at du står op for dig selv og gør det, som er rigtigt for dig. Hvis det føles rigtigt at slutte forholdet, tænker jeg, du skal gøre det. Hverken du eller han er tjent med, at I er kærester eller har sex, hvis du ikke længere er glad for at være sammen med ham. Det er uværdigt, utroværdigt og uærligt. Du må stå op for dig selv!

Jeg tænker, det ikke lyder rart, at han kritiserer dig og hakker på dig, og at sex ikke er en gensidig leg men noget, hvor han bare “tager”. Jeg tror, det er vigtigt, at du enten siger fra overfor hans adfærd og/eller stopper jeres forhold.

Sex kræver tryghed

Det er ikke normalt, at forelskelse går væk efter to måneder, hvis man har det godt med hinanden. Derfor synes jeg også, du skal reagere på, at du allerede nu har disse følelser. Måske er I gået for hurtigt frem i forhold til sex uden at have lært hinanden godt nok at kende. Jeg tænker, at det kræver dyb forpligtelse og kendskab til en anden person (og også ægteskab), hvis man skal gå i seng med hinanden. I jeres tilfælde er I ikke engang begyndt at kalde hinanden kærester. Det er meget hurtigt at indgå så intim en relation, som sex er, og måske kan jeres psyke slet ikke følge med. Hvis jeg var dig, ville jeg holde op med at gå i seng med ham og vælge ham til som en ven.

Du kan evt. læse mere om det i vores tema Teenager og sex.

Gå tilbage til venskab

Du fortæller, at du savner den gode tid, I havde som venner, før I begyndte at gå i seng med hinanden. Vend tilbage til det punkt og glæd dig over venskabet. Det er ikke vigtigt, hvad de andre i klassen tænker. Fortæl dem, at I bare er venner og lad det blive ved det.

Find en at tale med

Hvis han er deprimeret, kan det også være en god ide, at du støtter ham som ven. Men sørg også for at se andre mennesker, som har overskud til at lytte til og se dig. Måske du har en god veninde eller en voksen, som du kan snakke med, og hvor forholdet mellem at lytte og tale er mere ligevægtigt. Det tænker jeg vil være godt for dig i en situation, hvor din mor også er i underskud.

Jeg håber for dig, at du må komme ud af det her på en god måde. Stå ved dig selv og dine følelser og lad være med at have mere sex med ham.

Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt