11 år og pige tog på mig overalt på kroppen – hvad sker der?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse. Fed brevkasse, I har. Håber I vil svare mig, for jeg er lidt forvirret og tør ikke snakke med min far om det.

Jeg leger, som alle andre børn i 5. klasse, med de andre, og jeg er en af dem, der også leger med piger. Den anden dag, hvor jeg var hjemme hos en pige fra klassen, skete der pludselig det, at hun begyndte at tage på mig overalt på kroppen og stak også hånden ind under mit tøj.

To ting:

  1. Jeg synes, det er forfærdeligt, for vi er jo slet ikke store nok til det endnu.
  2. Jeg synes faktisk også, det var dejligt, for jeg fik en prikkende fornemmelse i min lille fyr. Hvorfor skete det?

Men jeg tør ikke spørge min far, for så er jeg bange for, at jeg ikke må blive konfirmeret, når jeg bliver stor.

Hilsen dreng, 11 år

SVAR:

Hej dreng

Dejligt at høre, at du kan li’ vores brevkasse og tak for dit spørgsmål :-)

Dejligt og mærkeligt på en gang

Du fortæller, at en af pigerne fra din klasse har rørt ved dig, både under og udenpå tøjet. Det er du blevet lidt forvirret over.

På den ene side synes du ikke, I er gamle nok til at røre ved hinanden på den måde. På den anden side var der også noget dejligt ved det.

På vej til at blive voksen

Som du nok har hørt om i skolen, er du og dine klassekammerater i den alder, hvor nogle af jer begynder at komme i puberteten. Det er lidt forskelligt, hvornår det begynder, men for nogle – måske mest pigerne – kan det begynde allerede i 9-11 års alderen. I forbindelse med det sker der en hel masse ting i både kroppen og tankerne. Blandt andet begynder piger og drenge at interessere sig for hinanden på en anden måde, end de har gjort tidligere. De begynder at interessere sig mere for hinandens kroppe og får måske lyst til at se eller røre ved hinanden uden tøj på.

Den udvikling er en helt naturlig ting, som ender med, at drenge og piger bliver voksne mænd og kvinder. Derfor er der ikke noget forkert i at mærke denne forandring i sin krop. Der er heller ikke noget forkert i at mærke, at det kilder i kroppen, når man bliver rørt ved af andre.

Du har jo helt ret i, at I ikke er store nok endnu til at røre ved hinanden på samme måde, som voksne gør det, når de har sex med hinanden. Det er jeg enig med dig i. Udviklingen fra barn til voksen er en proces, som tager nogle år. I begyndelsen har man bare nogle drømme og fantasier og mærker nogle forandringer i kroppen. Senere – når man er kommet længere i processen – er det naturligt, at man har sex med hinanden og rører ved hinandens kønsdele.

Det betyder ikke, at man ikke kan have lyst og fantasier om at se og røre hinanden uden tøj. Det kan man godt, og det er helt naturligt, at man har sådanne tanker. Man behøver bare ikke at udleve tankerne i virkeligheden. Efter min mening er man først voksen nok til at have sex, når man er voksen nok til at være far og mor, hvis der kommer et barn ud af det.

Læs mere om puberteten her:
Pubertet – en ekstrem forvandling
Fra dreng til mand

Mærk dine grænser

Derfor vil jeg sige til dig, at det du mærker er helt naturligt og normalt. Som jeg ser det, synes jeg ikke, du behøver at føle dig forkert, eller at der er sket noget frygteligt.

At pigen har rørt ved dig, betyder selvfølgelig ikke, at I nu har haft sex. Der er bare sket det, at hun har rørt ved dig på en måde, som du ikke føler, I er gamle nok til. Når du har det sådan, er det vigtigt, at du siger stop, hvis det er ved at ske igen en anden gang.

Det er vigtigt, du kender dine egne grænser, og at du stopper nogen, som vil overskride dem. Derfor synes jeg, du skal sige til hende, at du ikke vil have det, hvis du oplever det igen.

Du kan måske prøve at formulere en sætning inde i dit hoved, som du vil sige, hvis det er ved at ske igen. Hvis du allerede nu prøver at formulere en sætning, så du har den klar, vil det være nemmere for dig at få den sagt, hvis du skulle få brug for den. Ellers kan det være, det pludselig sker igen, og at du ikke får sagt stop, fordi du ikke lige kan finde på, hvordan du skal sige det.

Det kunne fx være den her sætning: “Jeg vil ikke ha’, at du rører ved mig på den måde!”. Du behøver ikke at forklare hende hvorfor. Det er nok bare at sige til hende, at du ikke vil ha’ det.

Måske kan du også få noget ud af at læse den her artikel:
Barn eller voksen

Måske kan du alligevel snakke med din far?

Du fortæller, at du er bekymret for, hvordan din far vil reagere, hvis du fortæller ham om det, du har oplevet. Det tror jeg ikke, du behøver at være bekymret over. Jeg kender selvfølgelig ikke din far, men hvis han er en far, der er nogenlunde som dem, jeg kender, så tror jeg ikke, han bliver sur på dig. Jeg tror, han bliver glad, fordi han har en søn, der tør være så åben om det, han går og oplever. Forældre plejer godt at kunne li’, når deres børn fortæller om det, de oplever. Det tror jeg også, din far kan. Derfor synes jeg, du skal se, om du måske alligevel kunne fortælle ham det, så I to kunne have denne lille hemmelighed sammen. Men du skal selvfølgelig kun gøre det, hvis du har lyst til at fortælle ham det.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til at se på situationen på en lidt anden måde, og at du en anden gang kan sige stop, hvis du ikke synes, du vil være med til det, der sker.

De bedste hilsner fra
Benny