Jeg føler mig udnyttet – vurderer jeg rigtigt?
Hej, jeg har mødt en dreng på min ferie. Og han er bare en charmerende dejlig og sød dreng. Men her på det seneste skriver han, "skal vi ikke "hygge", når du kommer og besøger mig" o.s.v. Og da jeg så skrev "nej, jeg ved ikke helt", så ville han ikke skrive mere.
Så næste dag, spørger han, om jeg kan sove hos ham og "hygge" sammen med ham. Og jeg er ikke lige den type, som tager det store spring med det samme. Så jeg valgte fra og igen blev han sur. Jeg er ikke selv, ret gammel men jeg vil vide, om det er mig, der er underlig eller om det er rigtigt. Jeg føler mig udnyttet, fordi han kun vil "hygge" og han spørger konstant om frække spørgsmål, som jeg ikke vil svare på. Nogen der kan hjælpe?
Mulle, 13 år

SVAR:
Kære Mulle
Hvor er det godt, at du har mod til at skrive til adamogeva og spørge, så du ikke står alene med din usikkerhed. Og hvor er det fedt at høre, du har holdt fast i det, du har mærket, som det rigtige for dig!
Det kan godt være, han er både en charmerende, dejlig og sød dreng, ham du har mødt på din ferie, og måske er han også noget ældre end dig(?) Det lyder til, han er et andet sted i sit liv, end hvor du er, og at han derfor kommer til at lægge et ubehageligt stort pres på dig.
Du er ikke underlig – du er sund
Jeg synes på ingen måde, du er underlig, og måske vil det være godt for dig at blive endnu mere tydelig i forhold til fyren, end det du har været indtil nu. Det er rigtigt vigtigt, du får meldt ud til ham, at du siger og mener NEJ i forhold til hans invitationer til ”Hygge” og ”Sove sammen” og hans konstante ”Frække spørgsmål”. Og hans måde at reagere på med surhed og afstand, når du har forsøgt det, minder i uhyggelig grad om et forsøg på udnyttelse, som du selv føler.
Du skriver, at du ikke lige er den type, der ”tager det store spring med det samme”, og det skal du være stolt af! At passe på sig selv, og værne om sit køn og seksualitet, det er al ære værd. Og da jeg forstår, du ikke er så gammel (13 år), tror jeg slet ikke, du er moden til det, fyren lægger op til og hele tiden vil have dig med på.
Lyt til dine egne grænser
Det ubehag du føler, når han skriver eller siger noget, du opfatter som ” læggen op til noget seksuelt”, det skal du tage helt alvorligt. Det er din krop, der fortæller dig, at du ikke er klar til det, og det skal du heller ikke være endnu – så giv dig rigtig god tid (jeg taler om år!)
I Danmark har vi desuden en lov som sætter en grænse på 15 år – ”Seksuel lavalder” hedder det. Så det fyren prøver på med dig er ganske enkelt ulovligt, og han kan blive straffet for at ”sove sammen” med dig – hvis vi forestiller os, du gik med til det.
Overvej om han er en god ven for dig
Måske er du ked af og bange for at miste fyren, hvis du ikke snart går med på hans forslag, men så vil jeg sige til dig, at hvis det er sådan, er han en rigtig dårlig ven, som det ikke er værd at bruge tanker, tid og følelser på. For du er bedre værd end at skulle bruges og udnyttes af sådan en dreng, lige meget hvor sød, dejlig og charmerende, han kan give sig ud for at være.
Læs mere om gode venskaber her:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Så kære Mulle: Pas rigtigt godt på dig selv – hold fast i dine sunde følelser og det du mærker, det er din beskyttelse – og du skal nok nå alt det andet senere i dit liv, når venskab og kærlighed i tryghed og tillid får lov at folde sig ud. (Om lang tid!) Du vil helt sikkert vide, hvornår det er.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen