Kan jeg have en kæreste uden at gå i seng med ham?
Kære Adam og Eva.
Jeg har det problem, at jeg er meget vild med en fyr. Ordet vild vil nok ikke engang dække det. Nej, jeg er forelsket i ham. Og det har jeg været i cirka otte måneder hvis ikke mere.
Jeg har været forelsket en gang før, men denne gang føler jeg virkelig, at der kunne blive noget mellem os. Jeg har bare et eneste problem. Han har haft sex før, og jeg har ikke. Jeg har ikke lyst til at have sex endnu, og jeg ved ikke, om jeg har lyst til at miste min mødom til ham. Jeg ved godt, at det lyder mærkeligt, men jeg har ikke lyst til at gøre det med ham. Jo, vel har jeg lyst – men jeg er bare ikke klar.
Jeg er bange for at blive såret af ham. Og jeg ved ikke, om jeg overhovedet er “klar” til sex. Vil det frastøde ham eller skubbe ham væk? Er der en chance for, at man kan have en kæreste i denne alder, uden man går i seng med ham?
Jeg spørger også, fordi jeg før har haft lyst til at være sammen med en fyr og ville gøre mere ved det. Jeg ved bare ikke, om det er, fordi det er ham, eller om det bare er mig, der er blevet anderledes som person?
Kh. en forvirret og såret pige, 16 år

SVAR:
Kære forvirrede og sårede pige
Tak for din mail og dit spørgsmål.
Sex er smukt og dyrebart
JA, du kan have en kæreste og ikke gå i seng med ham!
Det er måske ikke det mest almindelige at høre dette svar, men din seksualitet er noget dyrebart og privat, som du vælger at give som gave. Hvis sex er et krav, mister det noget af det smukke, det var ment til at være.
Du har en sund indstilling
Det er svært i den verden, vi er i, at passe på vores seksualitet. Din indstilling er sund: at du ikke ønsker at dele din seksualitet med hvem som helst. Som regel hænger pigers/kvinders seksualitet anderledes sammen end drenges/mænds. Mænds seksualitet er på en måde mere synlig og kropsligt centreret omkring penis, hvorimod en kvindes seksualitet er mere skjult, både fysisk og psykisk. For mange kvinder/piger vokser lysten til sex frem i takt med, at tilknytningen og relationen til kæresten bliver dybere.
Sex og følelser
Stemninger og følelser er ofte meget vigtige, og de fleste kvinder/piger skal ofte føle sig elsket helt som person for at have lyst og være tryg til at give slip i forhold til seksualitet. Det betyder også, at hvis sex bliver påtvunget, vil en pige/kvinde ofte reagere følelsesmæssigt, hvor hun kan føle sig ensom, forkert, skyldbetynget, skamfuld og/eller mindreværdig. Derfor er det så vigtigt at passe på sig selv og sine grænser. At vise selvomsorg er også at værne sig, så det er super godt, du gør det!
I artiklerne Sex og følelser og Værd at vente på kan du læse mere om, hvordan sex påvirker hele os som personer, og hvorfor der kan være mange fordele ved at vente med sex.
Din lyst til sex skal nok vågne
I Bibelen står der faktisk, at man ikke skal vække kærligheden til live, før den selv vil. Så udover, at det psykologisk er vigtigt at passe på sine egne grænser, kan Bibelen også være din ramme.
Jeg ved ikke, hvordan det er for dig, men for mig er Bibelen en guidebog. Jeg tror, Gud har sat gode rammer op for os for at passe på os, fordi han elsker os. Bibelens ramme er for mig at se, at ægteskabet er det bedste sted at udfolde seksualiteten. Kun i et så fast og forpligtende forhold har seksualiteten i min optik de bedste rammer for at kunne udvikle sig og trives. Sådan har Gud ordnet det, fordi han glæder sig over seksualiteten, og fordi han elsker os og ønsker at passe bedst muligt på os.
I artiklen Sex i Bibelen – på den gode måde kan du læse mere om, hvad vi på AdamogEva.dk tænker om kærlighed og sex. Og du kan læse endnu mere i temaet Bibelen og sex.
Jeg håber, du finder din vej, og mit råd kan bruges. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Ønsker dig alt godt!
Mvh Dorthe Sandvad