Kan jeg få tillid til ham igen?
Kære brevkasse
Jeg er kæreste med en mand, som jeg var sikker på skulle være manden i mit liv. Vi har været sammen i flere år og gennemgået rigtig mange ting sammen. På alle måder er han lige præcis den kæreste, jeg drømmer om. Men desværre er der sket noget, som jeg ikke kan glemme.
Jeg har oplevet utroskab i et tidligere forhold, hvilket har skabt jalousi, og dermed har jeg måttet arbejde med mig selv for at være i det forhold, jeg nu er i. Vi har aftalt, at vi altid vil fortælle hinanden alt. Det har vi lovet hinanden mange gange.
En dag spørger jeg min kæreste, om jeg må se hans telefon, og om han egentlig skriver med andre, hvilket han svarer nej til og viser mig. Jeg trykker så på “filtrerede beskeder” på Facebook.Og der lå en masse samtaler mellem ham, hans venner og veninder fra studiet og nogle beskeder fra piger på hans arbejde. Han fortæller, at han i skjul nogle gange har mødtes i en gruppe med venner og veninder fra hans studie. Han siger, at han var bange for, jeg ville misforstå det eller blive sur og tro alt muligt. Det var rimelig harmløse beskeder og dialoger, jeg fandt, men jeg kan slet ikke forholde mig til, at jeg flere gange har spurgt til det, hvorefter han har kigget mig i øjnene og direkte løjet.
Det får mig til at tro, at han kan lyve om alt, og jeg vil aldrig nogensinde få tilliden igen. Det gør mig så ked af det, fordi jeg troede faktisk ikke, han kunne finde på at lyve så meget og skjule ting på en så lumsk måde. Jeg er virkelig fortabt, fordi han er manden i mit liv. Men jeg tror ikke, man kan have et forhold uden tillid, og jeg kender mig selv: jeg bliver forfærdelig at være sammen med efter så mange løgne ...
Hvad gør jeg?
Kvinde, 23 år

SVAR:
Kære kvinde
Jeg læser din mail, som at du er rigtig ked af det, frustreret og skuffet. Det er der ikke noget at sige til. Jeg kan sagtens forstå dig.
Utroskab og mistillid
Når man har oplevet utroskab, kan det meget nemt blive liggende i én som en stor, utryg klump i maven. Nærmest en forventning om, at andre ikke er til at stole på og en stor angst for at give slip og give sig trygt og helt igennem hen til en anden person.
Kæreste bange for at skuffe
Jeg læser også din mail, som om din kæreste er utroligt bange for at skuffe og såre dig. Derfor har han ikke fortalt dig om den korrespondence, han har haft med forskellige venner, kollegaer og studiekammerater. En kontakt, som i mine ører lyder som helt naturlig at have i et sundt og aktivt liv.
Behov for kontrol
Desværre kan angsten for at give sig hen efter oplevelser med utroskab vise sig i et mønster, hvor man kommer til at kontrollere hinanden på en uhensigtsmæssig måde. Fordi din kæreste er bange for, hvordan du vil reagere, holder han ting hemmelige, som er helt harmløse og naturlige. Der bliver måske et helt skævt syn på, hvad der er almindelig og naturlig omgang med andre, og hvor meget det er nødvendigt at dele med hinanden som partnere. Det bliver svært at se klart af frygt for at såre. På den måde holder man hinanden i et fast greb af kontrol, som hverken er godt, sundt eller gør forholdet langtidsholdbart.
Et større billede
Jeg tænker ikke, at fordi din kæreste har kigget dig dybt øjnene og ikke har sagt alt om, hvad han laver, at du så slet ikke kan stole på ham længere. Hvis du kan, tror jeg, du skal prøve at se det lidt større billede. Det virker lidt, som om din tidligere erfaring med utroskab gør, at I begge “går på glas” i jeres forhold i frygt for, at det skal gå i stykker. På den måde holder I ting, som hører til i et sundt liv og et sundt forhold, skjult for hinanden.
Tal med en parterapeut
Jeg ved ikke, om dette kan hjælpe dig. Men jeg vil anbefale jer at tage nogle samtaler hos en terapeut. Det er vigtigt at få snakket tingene igennem og komme bagved de årsager og mønstre hos jer begge og i jeres forhold, der gør, at I er havnet der, hvor I er.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler
Konflikter i parforholdet
Kærlighed i praksis
Hvad er jeg værd?
Rigtig meget held og lykke med arbejdet og de bedste hilsner fra
Bente Mathiesen