Skal jeg fortælle om min løgn, selvom han måske slår op med mig?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 19 år, der har fortalt min kæreste, at jeg er 20 år, det vil sige seks måneder ældre, end jeg faktisk er.

Jeg elsker min kæreste så ubeskriveligt højt, og vi kan begge se en fremtid sammen. Men jeg har så dårlig samvittighed. Min kæreste er 24 år, derfor frygtede jeg, at han ikke ville date en 19-årig, så derfor fortalte jeg ham, at jeg var 20 år.

Lige nu er jeg gravid med hans barn, og vi overvejer at beholde det, men jeg er bange for, at det her kommer til at ødelægge alt. Han har sagt til mig, at han elsker mig så højt, at jeg virkelig, virkelig skal fucke op for, at han går fra mig.

Jeg har skrevet alt ned, hvad jeg vil sige til ham, og jeg har købt en promisering til ham i håb om, at han tager imod den og tilgiver mig. Jeg er så bange for at fortælle ham det, og jeg kan ikke stoppe med at græde, da jeg ikke vil miste det her fantastiske forhold. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre for, at han stadig bliver sammen med mig.

Please hjælp :(

Hilsen en pige, der er bange for at have mistet sit livs kærlighed.

SVAR:

Kære unge kvinde

Tak for dit spørgsmål til brevkassen.

Ærlighed

Det er tydeligt, at det ligger dig meget på sinde at bevare jeres forhold, og jeg tror – ligesom du selv – at det er nødvendigt, du er ærlig over for ham, for at du kan bevare frimodigheden og nærheden i jeres forhold. Det er selvfølgelig også fantastisk vigtigt i lyset af, at I nu skal have et barn.

Som du selv fornemmer, er det vigtigt, at du får taget snakken med din kæreste hurtigst muligt. Både fordi du selv har så dårlig samvittighed, men også fordi din kæreste på et tidspunkt naturligvis vil finde ud af det, og så kommer det til at virke værre, fordi det bliver tydeligt, at det er noget, du har prøvet at skjule for ham.

Ingen katastrofe

Først og fremmest tænker jeg, at det var forståeligt, du løj lidt om din alder, da I mødtes, og bare noget af det, der sker i det spil, der er foregået mellem jer fra starten. Så det synes jeg ikke, du skal bebrejde dig selv. Der er mange former for løgne, og det er aldrig godt med løgn og mistet tillid til hinanden, men jeg tænker, du kunne have løjet om noget meget værre, fx utroskab eller kriminalitet.

Jeg kan sagtens mærke, at det for dig er rigtig alvorligt, men jeg tror, du skal have det sat ind i den rette sammenhæng: Det er en løgn, som ikke har nogen alvorlig konsekvens for hverken dig eller din kæreste ud over, at du næste gang bliver 20 og ikke 21 år.

Jeg kan godt mærke på dit brev, at det fylder rigtig meget i dit hoved, og måske også mere, end det fortjener. Men jeg tænker, det er blevet sådan af en grund, og for mig tyder det på, at du ikke er helt tryg ved enten dig selv og din egen værdi eller i dit forhold.

Tryghed

Det er helt grundlæggende i et godt parforhold, at man er tryg ved hinanden, og så vidt jeg kan vurdere ud fra det, du skriver, er det svært for dig helt at slappe af i jeres forhold. Derfor synes jeg, du skal tænke grundigt over, hvad der gør, at du er så utryg ved, hvordan din kæreste vil reagere, så du tænker, han vil bryde jeres forhold. Du kan fx overveje de her spørgsmål:

  • Har han reageret voldsomt på noget lignende hos andre?
  • Har han et voldsomt temperament?
  • Er han opmærksom på dig og dine behov?
  • Er du ellers tryg ved at tale med ham om alt andet i jeres liv?

Du kan sikkert selv finde på andre spørgsmål. Det handler om, at du først og fremmest skal finde ud af, om du er tryg ved ham, og om jeres forhold er ligeværdigt, så dine meninger og tanker er lige så vigtige som din kærestes. Det kan måske være godt for dig at snakke med en veninde om, hvad hun ser i jeres forhold. Nogle gange er det svært selv at kunne se helheden, men det kan udenforstående måske bedre.

Hvad du skal gøre

Du spørger, hvad du skal gøre for, at han stadig vil være sammen med dig. Og der er mit svar, at du bare skal være dig selv. Hvis problemet med din lille løgn får ham til at bryde forholdet med dig, tænker jeg, det forhold desværre ikke er godt for dig at være i.

Hvis du har lyst til at få flere input til dine overvejelser, vil jeg anbefale at læse mere på AdamogEva.dk. Især vil jeg anbefale de her artikler:
Hvad er jeg værd?
Hvordan lærer du din kæreste at kende?
Den nødvendige tilgivelse

Jeg håber, mit svar kan give dig mod på at få snakket med din kæreste. Du trænger til at få det ud af dit system, og hvis du har reflekteret over det, jeg har skrevet, håber jeg, du også føler dig tryg ved at gøre det.

God vind med det.

Mvh Kirsten Kirk Christensen