Hvordan får jeg min kæreste til at stole på, at jeg ikke ser porno?

Vis spørgsmål

Hejsa, jeg har meget stort problem med min kæreste!

Min kæreste tror, hun ved, jeg ser porno. Og hun hader det over alt!

Jeg forstår det!

Jeg hader også det selv.

Har aldrig gjort det selv.

Jo, selvfølgelig har jeg lige set en video for sjov. Det har hun også selv sagt, hun har gjort. Men ellers har jeg aldrig!

Hun er totalt besat af, at jeg gør det og hader mig som pesten, fordi hun tror det! Jeg har prøvet og prøvet uafbrudt i snart 4 måneder at få hende til stole på mig. Men det gør hun ikke på det her punkt. På alle andre punkter gør hun.
Og hver gang der er bare det mindste seksuelt i en film eller noget, så siger hun: "Nå, det kan du godt lide? Du ser jo porno hele tiden." Eller hvis en pige går forbi, som hun synes er pæn eller noget, så siger hun: "NÅ? Hende synes du nok er pæn?" Eller hvis en pige bukker sig ned eller sådan noget, siger hun, at jeg kigger, men det gør jeg slet ikke!

Bare det mindste, så bliver jeg svinet til af hende.

Vi elsker hinanden rigtig højt og har været sammen i et år.

Men det her er det største problem og det eneste!

Jeg ved simpelten ikke, hvad jeg skal gøre, for uanset hvad jeg gør, dur det ikke!

Håber virkelig, I kan hjælpe! For det ødelægger virkelig meget!

T, 15 år

SVAR:

Kære T

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil prøve at give dig lidt råd og vejledning om noget svært, som mange kærestepar kæmper med. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at komme af med din frustration.

Det handler grundlæggende om tillid

Når et kæresteforhold er præget af mistillid, og når oplevelsen af ikke at stole på hinanden begynder at præge forholdet, så slider det lige så stille forholdet op, og oftest ender forholdet med at gå i stykker. Et kæresteforhold kan grundlæggende ikke bære, at tilliden er væk. Du skriver, at I har været sammen i et år og er stadigvæk begge ret unge. Derfor vil jeg give jer et par råd med.

I er præget af stærke følelser for hinanden og har et forhold, hvor I er vilde med hinanden. Dejligt. Det, I nu oplever, forstyrrer jeres forhold, og I skal i gang med et stykke arbejde for at få tilliden til at vokse. Når du for eksempel bliver konfronteret med, at din kæreste tror, du ser porno, eller at du bliver stimuleret af at se film, I ser sammen, så er det vigtigt at bevare roen. I vil let komme til at begynde en masse skænderier og ubehagelige diskussioner, som vil gøre det sværere at få snakket sammen om det, det i virkeligheden handler om.

Piger sammenligner sig med andre piger

Når I ser film sammen, og når din kæreste tror, at du ser porno, sker der det, at hun begynder at sammenligne sig med det, hun tror, du gerne vil have. Eller (her tror jeg, skoen trykker) at hun sammenligner sig med det, hun ikke selv synes, hun kan leve op til. Pige/kvinde-idealet er i vores tid så forskruet, at det ødelægger rigtig mange piger/kvinder, der tror, de skal leve op til det ideal, som de ser i film og desværre også i pornobranchen. Mange piger tror, at det er det, vi drenge/mænd godt vil have.

Værdien i at være sig selv

Derfor tror jeg, at problemet handler om din kærestes selvværd. Her er jeg lidt usikker på, hvor meget du i virkeligheden kan og skal gøre ved det. Der er ingen tvivl om, at det for alle giver både selvtillid og selvværd at have en kæreste, men en kæreste kan ikke dække hele behovet for den andens selvværd. Selvværdet bliver opbygget (særligt) i den helt tidlige barndom, og vi arbejder videre på det resten af vores liv. Det handler om at se og tro på, at det jeg ER (ikke kan og gør) er nok til at blive elsket, både af mine medmennesker og eventuelle kæreste og senere ægtefælle.

Du kan læse mere om selvværd i disse artikler: Hvem er jeg? og Hvad er jeg værd?

Når selvværdet er lavt, spejler vi os i alle andre for at se, om vi er “gode nok”, “smukke nok” osv. Det skaber en frygtelig usikkerhed. Lige nu ser din kæreste åbenbart kun, at hun ikke (i sine egne øjne) kan være lige så attraktiv som det, hun møder i filmens verden. Din opgave er at fortælle hende, hvad hun er i dine øjne, og så må hun lige så stille begynde at stole på, at hun opfylder det, som er dine (ikke filmens eller hendes egne) ønsker og behov.

Fremtiden

I er begge ret unge og derfor også gang med hver jeres personlige udvikling. Ud fra det, du skriver, synes jeg, at du klarer det rigtig godt. Din kæreste har brug for tid til at lære sig selv bedre at kende. Lige nu har hun et mønster, som ikke er godt, hvor hun kæmper med sig selv og det, der foregår i hendes verden. Du hverken kan eller skal bære hele ansvaret for, at din kæreste får opbygget et sundt selvværd. Så din opgave er at blive ved med at fortælle hende, hvad hun betyder for dig, og hvorfor du har valgt at være kæreste med hende. Det er det, hun har brug for. Men hun skal også vide, at hvis hendes mistillid og anklager fortsætter, kan hun komme til at skubbe dig væk. For du har ansvar for at passe på dig selv og dine egne grænser for, hvad du vil anklages for.

Måske kan du hente inspiration i denne artikel Sådan kan I få et bedre kæresteforhold. Den beskriver forskellige ting, I kan gøre sammen som kærester og stikord til, hvad det kan være godt at være opmærksom på og at få talt om.

Jeg tænker, det kunne være godt, hvis I sammen kunne få talt om indholdet i det her svar for at begynde at få sat nogle ord på det, det i virkeligheden handler om. Det kunne også være godt at få din kæreste til at snakke med nogle gode veninder – eller en voksen, hun har tillid til – om de svære ting, hun oplever i jeres forhold, i stedet for at du skal høre på anklager på den måde, som det foregår nu.

De bedste hilsner til jer begge.

Kærlig hilsen Ulrik Buch