Kan ikke holde til at være min ekskærestes bedste ven ...

Vis spørgsmål

Hej.

Min kæreste slog for to måneder siden op med mig, hvilket slog mig helt ud. Det sårede mig virkelig. Jeg tænker på hende konstant, og når jeg begynder at finde mig selv lidt igen, kontakter hun mig. Vi snakker sammen i flere timer, og jeg kan tydeligt mærke, at hun savner mig, hvilket jeg jo også gør.

Jeg har fortalt hende, at vi sagtens kan prøve at tage det stille og roligt sammen, finde ind til hinanden igen, for jeg elsker hende virkelig. Problemet er, at vi slog op pga. mange unødvendige skænderier ... Hun har efterfølgende gjort nogle ting, som har såret mig helt sindssygt, hvilket jeg godt kan tilgive, hvis hun bare viser mig, at det er mig, hun vil have. Jeg har en følelse af, at hun bare var “pigen” for mig, og hun siger det samme om mig.

Hun har en masse problemer derhjemme. Disse problemer har også været en af grundene til, at det hele dengang gik i vasken, hvilket jeg er utrolig ked af.

Jeg vil gerne have hende i mit liv, men det er, som om hun kun vil have mig nogle gange, og andre gange vil hun ikke. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, og jeg kan mærke, at jeg snart ikke kan holde til mere. Jeg kan ikke holde til den smerte det giver ...

Håber I forstår mine frustrationer.

C, 17 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære C

I dit brev beskriver du både klart og smerteligt, hvad det gør ved dig at have været i et forhold, som nu er afsluttet, men hvor du stadig bliver kontaktet af din tidligere kæreste.

Kontakt river op i såret

Du skriver, at du stadig elsker pigen, og det kommer også tydeligt frem, når du sætter dig til side for at være der for hende, når hun har det svært. Samtidig bliver det også klart, at det er meget svært for dig. Du vil gerne hjælpe hende, men det river op i det sår, du lever med efter bruddet. Det giver dig et falsk håb om, at I kan finde sammen igen og fratager dig samtidig muligheden for at komme videre uden hende.

Opvækst præger forhold

I jeres forhold har det fyldt meget, at pigen kommer fra et hjem, hvor der har været mange og store problemer, og hvor hun ofte har følt sig svigtet. Du skriver, at de problemer har været en af grundene til, at jeres forhold “gik i vasken”.

Jeg tænker, det kan være, fordi hun i høj grad har brugt dig til at læsse af og få noget af den kærlighed og opbakning, som hun mangler hjemmefra. Men jeg tror også, at hendes baggrund præger den måde, hun forholder sig til dig på. Mennesker, der gentagne gange er blevet svigtet, har svært ved at tro på, at de er værd at elske, og de vil ofte reagere med ubevidst at sætte andre på prøve for at se, om det vil ske igen. Selvom det selvfølgelig ikke er det, de ønsker, kan de alligevel opnå en form for tilfredsstillelse, når det sker igen: “Jeg fik ret; jeg dur ikke!”

Jeg tror måske, det er det, du har oplevet, når I har skændtes, og når hun har gjort noget, der har såret dig dybt.

Stort kærlighedsbehov

Men uanset, hvor meget du er der for hende, vil du aldrig kunne udfylde det kærlighedsbehov, som hun ikke har fået opfyldt fra sine forældre som barn og ung. Hvis du giver hende lov til at fortsætte med at bruge dig på den måde, vil du selv begynde at føle, at du ikke er god nok, og at det er din skyld, at hun ikke får det bedre.

Din tidligere kæreste har brug for hjælp, hvis hun skal kunne fungere i et parforhold, men det er ikke en hjælp, du kan eller skal give hende.

Professionel hjælp

Hvis det er muligt, kan du prøve at hjælpe din tidligere kæreste til at opsøge en læge/psykolog, så hun kan få professionel hjælp. På den måde kan hun forhåbentlig få bearbejdet sin fortid og få hjælp til at leve i nutiden og fremtiden – med den bagage, hun bærer med sig.

Beskyt dig selv

Men jeg tror, du er nødt til at fortælle hende, at jeres forhold er slut, og at hun skal undlade at opsøge dig, fordi du går i stykker på det. Du er nødt til at beskytte dig selv, ellers har du ikke noget at give af fremover. Med din kærlighed og vilje til at sætte dig selv til side for en anden, har du meget at give, og jeg håber, du vil finde en, som kan værdsætte det og give dig lige så meget tilbage.

Måske kan du også få noget ud af at læse de her artikler:
Når fortiden gør ondt
Hvad er jeg værd?

og svar til andre:
Hvad er det, min ekskæreste vil?
Hvordan skal jeg tackle forholdet til min ekskæreste?

Jeg ønsker dig alt godt.

Mange hilsner
Inge