Kæreste optog film, da vi havde sex - skal jeg bare glemme det?

Vis spørgsmål

Hej, jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig her. Jeg har en kæreste, jeg har været sammen med i lidt over 5 måneder nu. Før ham har jeg haft andre kærester, men jeg er ret sikker på, at det er ham her, jeg vil være sammen med!

Problemet er bare, at jeg nu har slået op her for to dage siden. Jeg savner ham, selv om jeg ikke burde. Han siger, han har drømme om, at jeg er ham utro. Og en dag, da han var fuld, skrev vi sammen, hvor han også var ret sikker på, jeg havde en anden fyr, hvilket jeg ikke har.

Dagen efter skriver vi lidt sammen, og alt bliver normalt igen. Vi diskuterer lidt frem og tilbage (for sjov), hvem der er den flotteste, indtil han sender mig et skærmbillede, hvor man kan se mig og ham kysse. Jeg kan så se, at det er en hel video fra 2. gang, vi havde sex. Jeg vidste ingenting om det før nu.

Dvs. vi havde kendt hinanden i meget kort tid, det er ca. 5 måneder siden, han har ikke spurgt om lov. Udover det, så aner jeg ikke, om han har filmet os flere gange. Han siger, han ikke har, men efterhånden ved jeg ikke helt, om jeg kan stole på ham.

Jeg føler, jeg ikke kan stole på ham, og at han ikke respekterer mig, som han burde. Selvfølgelig har jeg slået op, da det ikke er i orden. Og selvom det kun er 2 dage siden, så har jeg bare følelser for ham, som jeg ikke har haft for nogen anden. Jeg holder virkelig meget af ham, og ved, at han holder mindst lige så meget af mig. Han siger selv, at han ikke troede, det var så forkert, og han er da også ked af at noget, der er sket for så lang tid siden, skal ødelægge det nu.

Faktisk føler jeg, at han er ærlig, når han siger, han er ked af det. Jeg har slet ikke lyst til at få ham ud af mit liv. Vi sluttede også af med at sige, vi elsker hinanden, så det endte på en god måde.

Måske bør jeg bare glemme det, men hvad nu hvis han gør det igen? Håber I kan hjælpe mig her.

MM, 20 år

SVAR:

Kære MM

At være forelsket er dejligt. Ens fornuft er sat lidt ud af spil, når man er forelsket. Du har fundet en fyr, som du gerne vil være sammen med. Selvom du er glad for ham, så har du alligevel slået op. Du skriver, at du savner ham, og at du ikke kan forestille dig en anden.

Gensidig tillid og respekt er nødvendigt

At du har slået op med ham, betyder at din fornuft har virket. Du har mærket, at der er noget, der ikke er i orden. Og tillykke med det. Du skriver, at du synes, det ikke er i orden, at han filmer dig, når I har sex, uden at du ved det. Og han dermed ikke respekterer dig. Og du skal vide, at jeg heller ikke synes, det er i orden. Sex er det mest intime, og det vælger han at forevige ved at filme.

Du skriver, at du ikke ved, om du kan stole på, om han taler sandt, når han siger, at han ikke har gjort det flere gange. Om det tænker jeg, at det er vigtigt, at man i parforholdet kan stole på hinanden, og at den anden ikke misbruger ens tillid. Der er sket et tillidsbrud imellem jer, og det kræver, at I får en lang snak om dette, hvis det skal være jer to.

Du kan fx sige til ham, at der er noget, du gerne vil snakke med ham om, noget som er meget vigtigt for dig, hvis jeres forhold skal forsætte. Sig til ham, at tillid er en vigtig værdi for dig. Med det, han der har gjort, er den brudt. Sig til ham, at det bliver svært for dig igen at få tillid til ham. For det første bliver han nødt til at slette alle optagelser af dig i intime situationer, og for det andet bliver han nødt til at respektere dig og dine grænser.

Tal om jeres gensidige forventninger

Skal det være jer to, kan det være godt at snakke om, hvad I hver især forventer jer af den anden. Forventninger kan være meget forskellige, rimelige og urimelige. Det er dine værdier og hans værdier, I skal tale om. I parforholdet skal vi ikke leve op til hinandens forventninger, og vi kan heller ikke opfylde den andens behov og forventninger, selv om vi synes, vi burde. Men det er vigtigt at stå fast på egne værdier.

Vær tydelig om dine grænser

Du spørger, om du bare skal glemme det skete, for hvis han nu gør det igen. At glemme er at tilgive, og det hører til i ethvert forhold. Men du skal sikre dig, at han ved, hvor alvorligt det er for dig, så han kender din grænse og dermed ønsker at respektere dig.

Jeg kan ikke svare på, om du skal genoptage forholdet eller ej, men sige til dig at du skal passe godt på dig selv og dine grænser, mærke efter hvad du synes er i orden, og hvad der ikke er i orden.

Læs også artiklerne
Den nødvendige tilgivelse
Jalousi og kærestesorg
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Med kærlig hilsen
Erna