Hvad er det, min ekskæreste vil?
Hej, jeg sidder lige nu og aner ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv ...
Jeg har haft en kæreste i 1½ år, og vi havde det utrolig godt sammen, dog med mange op- og nedture selvfølgelig. Min kæreste har boet hos mig og mine forældre, da hun har haft det enormt svært derhjemme.
Problemet er, at jeg stadig har enormt mange følelser for hende, og det siger hun også, at hun har over for mig, men at det er bedst, vi bare er venner. Hun har inviteret mig hjem til sig flere gange efter, hvor vi bare har set film sammen og hygget og grinet sammen, men jeg føler kun, at jeg er glad på det tidspunkt. Når jeg så kommer hjem igen savner jeg hende, tænker på hende hele tiden og bliver mere og mere deprimeret.
En anden ting jeg ikke forstår er, at jeg synes, at hun virker meget forvirret selv. Hun inviterer mig over og siger, at vi kan se film, hvorefter hun putter sig ind til mig, og hvor jeg ligger og får lov til at nusse hendes hår, som vi altid gjorde. Vi har også to gange mødtes, hvor vi har været i seng sammen bagefter, hvilket jeg kan mærke er rigtig godt i øjeblikket, da jeg stadig har følelser for hende. Derfor synes jeg, at hun sender nogle forkerte signaler til mig.
En sidste ting. Jeg ved ikke, om jeg kan være hendes ven, da jeg stadig har enormt mange følelser for hende. Problemet er, at jeg ikke har lyst eller ikke kan give slip.
Håber I forstår min frustration og mit spørgsmål! D: Jeg har aldrig nogensinde prøvet at have ondt i hjertet. Men det gør decideret ondt, og jeg er virkelig ked af det.
Dreng, 17 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære dreng
Mange tak for din henvendelse. Det er rigtig godt, du prøver at gøre noget for at komme videre; at du søger hjælp i forhold til din frustration og din sorg over det brudte forhold ved at skrive til AdamogEva.dk.
Det er meget forståeligt, at du føler dig frustreret og ked af det. Du har oplevet et for dig enormt stor tab. I har – som du skriver – delt rigtig meget tid gennem 1½ år. Din familie har hjulpet hende og taget hende til sig, da det var svært hjemme hos hendes egen familie. Du /I – som jeg forstår det – har været der for hende, og I har haft rigtig, rigtig mange gode timer sammen – og pludselig vil hun ikke mere …
Dobbeltkommunikation
Det svære forstærkes især af, at hun på ingen måder er tydelig i sin udmelding til dig. Specielt, når hun siger, at hun også har mange følelser over for dig. At hun siger nej til at være din kæreste, samtidig med at hun vælger at tage kontakt til dig, hvis du ikke kontakter hende. Og at hun tilmed synes, det er ok, at I stadig har den tætte kontakt, både fortroligheden og den fysiske. Og I har også været i seng sammen et par gange, selv om hun ikke ønsker et kæresteforhold til dig.
Hun ønsker kun venskab
Som jeg læser din henvendelse, kan jeg ikke se, at du er blevet klar over, hvad grunden er til, at hun udelukkende ønsker et venskab frem for et kæresteforhold. Har hun ikke givet dig en begrundelse for det, eller har du blot ikke beskrevet det?
Måske det ville være en ide at prøve at snakke med hende om, hvad årsagen er til, at hun ønsker, I bare skal være venner. Det fylder jo rigtig meget for dig. Det er meget naturligt, at vi gerne vil have en forklaring på tingene. Du spekulerer og spekulerer – hvad er forklaringen? Kunne jeg gøre noget anderledes? Jeg har indtryk af, at du bruger en masse krudt på at finde årsag og forklaring, og at du er på overarbejde med gætterier om, hvad årsagen kan være. Den eneste, der kender forklaringen, er din ekskæreste.
Det gør måske ikke, at hun vælger at genoptage jeres forhold, men det kan måske være med til at give dig en accept af, at det er sådan, det er. Med til at give dig lidt ro og dermed komme videre – måske. Men det vil tage tid.
For hårdt at være kastebold
Jeg forstår godt, at det er enormt svært for dig at sige fra, når hun kontakter dig og gerne vil være sammen med dig som venner. Du har jo et håb om, at hun alligevel gerne vil være kæreste med dig. Et håb om, at I finder sammen, og det bliver som før, hvor du igen ser hendes smil og hører hendes latter og kan drømme om en fremtid sammen med hende.
Men det er UFATTELIG HÅRDT for dig. Derfor tror jeg, det vil være godt – som du selv er inde på – at du prøver at være helt skarp på at sige fra. Gør tydeligt over for hende, at det simpelthen er for svært for dig at være hendes ven, når du fortsat har så mange følelser over for hende.
Det er meget forståeligt, at det er svært at sige fra, da nærheden med hende er dejlig, når den står på, men det er alt for svært bagefter igen at blive konfronteret med, at hun ikke er din. Det slider for meget på dig rent følelsesmæssigt.
Du kan vise, hvad hun mangler
Hvis du siger fra til at ville have venskab med hende, er det med til at vise hende, hvad hun giver slip på – nemlig dig. Det er den eneste måde, hun bliver klar over, hvad hun har mistet – altså dig! Med stor sandsynlighed giver du hende meget og er en støtte for hende, idet hun bliver ved med at kontakte dig. Så længe, du bliver ved med at komme, når hun kalder og svarer på hendes henvendelser, bliver hun ikke klar over, at hun mangler dig. Hvis du vælger at sige fra, vil jeg foreslå dig, at du gør det tydeligt over for hende, hvorfor du siger fra – netop fordi du fortsat er vildt forelsket i hende, og derfor er det for svært for dig at være sammen med hende, når hun kun ønsker dig som ven.
Alle valg har en konsekvens
Der kan være en chance for, at hun ser, hvor meget hun har mistet og derfor vælger at komme tilbage, men det er selvfølgelig ikke sikkert. Måske vælger hun helt at vende dig ryggen. Det vil være rigtig svært for dig, men jeg tror, det vil være endnu sværere at fortsætte på denne måde.
Husk: Vælger hun at vende dig ryggen, er det hendes valg – ikke dit. Du ønsker jo et kæresteforhold, men hun siger fra. Der skal som bekendt to til et forhold. Det kan ikke tvinges frem. Begge parter skal jo sige ja til at ville hinanden.
Pas godt på dig selv!
Jeg ønsker for dig, at mit svar kan være med til at hjælpe dig til at tage en god beslutning. Det kunne også være rigtig godt, hvis du har en god ven, du kan være fortrolig med. En som du er tryg ved, og som du kan fortælle om dit savn og din smerte. Få sat ord på dine følelser og frustrationer.
Jeg ser, at du gerne vil hende det allerbedste. Det er super flot, men det er bare så vigtigt, at du passer godt på dig selv.
De bedste hilsner fra
Dennis Hansen