Jeg er forelsket og ønsker mere - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hejsa. Jeg skriver, fordi jeg har dette her problem. Jeg har mødt en dejlig mand og det self ikke det, der er mit problem, men det, jeg syntes, er svært, det er, at jeg er helt vild med ham. Jeg er 26 og han er 37. Han er en utrolig sød og dejlig mand og er self vild glad for, at jeg er forelsket, men kan ikke rigtig finde ud af, om han er det samme.

Han sender mig en masse signaler, som er svært at tyde. Han giver komplimenter, som at han synes, jeg er dejlig, fantastisk, sød , kærlig og pæn. Han vil hele tiden kysse med mig og jeg self med ham, han er rigtig glad for, at jeg vil besøge ham og sove hos ham og med ham. Vi putter og holder om hinanden og han har fortalt mig, at hvis han skulle have børn måtte det godt være med mig. Han har virkelig taget mig med storm, mine ben er virkelig blevet blæst væk under mig på ingen tid. Jeg har sommerfugle i min mave og har det virkelig dejligt i hans nærvær. Han er så betænksom og så kærlig og spørger ofte, om jeg har der godt.

Nu kommer den del af mit problem, jeg håber at få lidt hjælp til. Vi har jo kun kendt hinanden i kort tid og har ikke set hinanden mere end et par gange. Jeg har fortalt ham, hvordan jeg har det og hvad jeg føler. Ingen af os har en kæreste. Nu siger han og gør alle de her ting, som gør mig virkelig glad, men samtidig ønsker han ikke et forhold.

Han har forklaret mig, at han ikke har de samme følelser for mig, som jeg for ham og et sted kan jeg godt forstå ham. Det er jo nyt og vi hygger jo bare, når vi ses og vi har været i seng sammen, men alligevel bliver jeg ked og ikke forstår ham, når han jo så gerne vil ses med mig og ville alle de her ting og vi kan snakke fremtid. Han har selv givet udtryk for, at hvis vi fandt sammen, ville vi være et stærkt par og at han godt kunne se os sammen som par men ikke nu. Han siger, han ikke er klar til et forhold.

Det gør mig vildt ked af det inderst inde, for jeg brænder efter ham, græder mig i søvn om natten fordi jeg savner ham så meget.

Undskyld det blev langt og rodet. Men håber på at få noget hjælp og noget støtte til at komme videre og igennem det her rod.

D, 26 år

SVAR:

Kære D

Tak for dit brev og for din ærlighed omkring dine følelser. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret i forholdet til den mand, du er forelsket i. Han siger på en gang en masse dejligt og bekræftende til dig og samtidig siger han tydeligt, at hans følelser ikke er ligesom dine og at han ikke er parat til et forhold. Han vil gerne i seng med dig, men han vil ikke tage konsekvensen af, at I giver jer selv til hinanden på det fysiske område og også give sig til dig i et kærlighedsforhold.

Tag dig selv alvorligt

Mit råd til dig er, at tage det meget alvorligt, når han siger, at han ikke er parat til at indgå i et mere seriøst og forpligtende forhold til dig. Lige nu gør du det nemt for ham, fordi du er så forelsket i ham, at du vil gøre hvad som helst for at være sammen med ham og for at høre ham sige kærlige ting til dig. Problemet er bare, at du netop gør det alt for nemt for ham at få, hvad han gerne vil have uden at skulle forpligte sig til noget. Det kan godt lyde lidt hårdt at sige det på den måde og det er ikke sikkert, at han har gjort sig det helt klart, men alligevel er det sådan, han opfører sig. Han holder dig hen, fortæller dig, at han kan lide dig, taler om fremtiden, kysser dig og samtidig gør han det klart for dig, at det ikke kan bliver til mere end det. Det er sådan et træk-og-slip-forhold, hvor han hele tiden trækker lidt i dig, for at du ikke skal forsvinde helt – det ønsker han ikke, fordi du opfylder nogle af hans behov for kærlighed og kontakt – og samtidig slipper han ved at sige, at han ikke vil forpligte sig.

Hvor meget vil du være med til?

Det er vigtigt, at du tager dig selv meget alvorligt i det her. Vil du være en, der opfylder hans behov uden at få det til gengæld, som du gerne vil have? Er det nok for dig? Hvor længe vil du være i et forhold til en, som ikke vil give sig helt til dig? Hvor mange af dine egne følelser og din sårbarhed vil du investere i forholdet, når han allerede har sagt, at han ikke vil gøre det samme?

Husk du er værdifuld! - og fortjener det bedste!

Jeg ved, at det er utrolig svært at skulle sige stop til noget, som betyder så meget for dig og til en, som betyder så meget for dig. Du får jo også noget ud af jeres forhold, som det er nu i form af bekræftelse og opmærksomhed. Problemet er bare, at et forhold som dette, hvor den ene vil det mere end den anden og gør sig mere sårbar og afhængig end den anden, er der en meget stor risiko for, at det vil udhule selvværdet hos den, der vil det mest. Måske ikke lige i starten, hvor det hele er nyt og hvor man stadig er fuld af håb om at kunne ændre den andens følelser, men på sigt vil de fleste opleve, at de mister værdighed, respekten for sig selv og troen på, at de er bedre værd. Så derfor vil jeg opfordre dig til at mærke efter i dig selv og svare ærligt på de spørgsmål, jeg har stillet. Jeg håber, de kan hjælpe dig nærmere et svar.

De bedste hilsner
Eva Rasmussen