Kan I hjælpe mig af med mine bekymringstanker?

Vis spørgsmål

Hej!

Er en pige på 15, som lige har fået en kæreste. Jeg er en følsom pige og føler ikke, jeg er god til det med forhold. Jeg bliver altid mere og mere forelsket i personen, men så føler jeg, de mister følelser. Ved ik, om det er, fordi han har brug for plads, eller om han har mistet følelser for mig.

Jeg vil rigtig gerne mærke glæde og lykke, men det er svært, når jeg bange for, at han forlader mig. Jeg kan ik få en god nat, hvis han ik skriver godnat. Jeg føler, han er sur, når han ik skriver godmorgen. Jeg er meget afhængig af min kæreste, hvis jeg selv skal sige det. Vil rigtig gerne have et godt forhold og have det godt, men ved ik hvad jeg skal gøre!!

Håber du/I kan hjælpe!!

Mvh en meget bange pige

SVAR:

Kære følsomme og bange pige

Tak for dit spørgsmål til os. Det lyder bare rigtig hårdt at gå og ønske det bedste for sit forhold, men faktisk hele tiden være bange for at miste det!

Det lyder, som om mange bekymringstanker fylder i dit hoved. Bekymringer har det med nemt at vokse sig ud af proportioner, hvis vi “fodrer dem”. At fodre betyder, at man bliver ved med at tænke på eller gruble over det, der bekymrer. Lyder det som noget, du kan kende?

Bekymringer hjælper os ikke

Bekymringerne er der som regel af en årsag. Vi tror, at de hjælper os med at løse eller være forberedt på noget ude i fremtiden. Ofte kan hjernen blive helt opslugt af bekymringer, og bekymringsskyen i hovedet kan vokse sig så stor, at vi kan blive helt overbevist om, at noget frygteligt vil ske. Sagen er bare, at bekymringerne sjældent løser noget for os. Tværtimod gør bekymringer os mere triste og angste. Jeg gætter på, at du kan genkende det, når du skriver, at det er svært at mærke glæde og lykke.

Du skal vide, at alle har evnen til at styre vores bekymringer. Det er helt op til dig, om du ønsker at bekymre dig mere eller mindre. Hvis du er interesseret i at bekymre dig mindre, er der tre vigtige ting, du kan øve dig på:

  1. Forsøge at løse reelle problemer
  2. Detektivtænkning
  3. Tankeparkering

Løse problemer

Trin 1 er at afgøre, om det du bekymrer dig om, er noget, du kan forsøge at handle på eller løse. I dit tilfælde kan du eksempelvis lade din kæreste vide, at det betyder meget for dig, at han skriver godmorgen og godnat.

Detektivtænkning

Trin 2 er gå på detektivjagt efter beviser, der modbeviser dine bekymringstanker. Eksempler på disse kunne være:
“Kunne der være andre forklaringer på det, jeg oplever lige nu?”
“Hvad siger mine erfaringer fra tidligere gange, hvor det her også er sket?”

Du kunne konkret spørge dig selv: “Kan jeg komme i tanke om gode grunde til, at min kæreste ikke skriver godmorgen – fx at han måske havde travlt med at komme ud ad døren?”

Tankeparkering

Sommetider er det svært at overbevise hjernen med logik, fordi angsten driller. Trin 3 kan derfor være at parkere sine tanker. Du kan fx skrive bekymringerne ned på en seddel eller en note i din telefon. Nu gælder det om at flytte opmærksomheden væk fra bekymringen og over på noget andet. Det kan du fx gøre med vejrtrækningsøvelser.

Du kan også rette din fulde opmærksomhed på alle lydene i og uden for rummet. Genbesøg først bekymringerne på et fastsat tidspunkt (fx kl. 17). Ofte vil du opleve, at bekymringerne er forsvundet, har løst sig selv – og ellers kan du se, om der er noget, du skal forsøge at løse.

Utrygge relationer

Nogle gange kan usikkerheden i forhold til andre stamme fra, at man har oplevet utrygge relationer (fx til dine forældre eller andre vigtige voksne). Det kan medføre usikkerhed på, hvad man kunne forvente af andre mennesker. Hvis du kan genkende det, så vil jeg anbefale dig at opsøge en psykolog. Hvis du ikke selv kender en, kan du måske finde en her på listen, som bor i nærheden af dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste!
Charlotte