Kan følelser komme igen, når vi før har brudt forholdet?
Hej. Min ekskæreste og jeg gik fra hinanden for 8 måneder siden efter et forhold på over to år. Vi var begge enige om det og vi forblev gode venner og brugte mange lange timer og dage på at snakke alt igennem. Vi fandt faktisk ud af, hvad der havde været vores problemer i løbet af vores forhold, at det hele bare var misforståelser, og derfor fandt vi ud af, at vores problemer egentlig ikke havde været så store.
Nå, men min kæreste tog ud at rejse kort tid efter, vi gik fra hinanden. Vi fortsatte med at snakke, om at vi gerne ville kunne finde sammen senere hen i livet. Vi var dog begge i tvivl, om følelser kan komme tilbage til en? Vi har været igennem sådan en periode før, der kom følelserne dog tilbage igen, men der forblev vi også kærester.
Så mit spørgsmål er, om følelser kan komme tilbage til en, også selv om man har fortsat som gode venner, og at man ikke har set hinanden særligt meget i løbet af de sidste 6 måneder pga. en rejse?
Men er det muligt, at følelser bare lige pludselig opstår for hinanden og at det, man tog for givet før, pludselig stopper med at være givet igen? Jeg har nemlig oplevet, her efter at han er kommet hjem, at jeg er begyndt at få følelser for ham igen, men jeg er usikker på om det er muligt? og om han også kan få det igen, når vi jo er gået fra hinanden en gang? Så kan man godt få ægte følelser for en, som man en gang har haft før, men hvor det forsvandt, og hvor stor er sandsynligheden?
Vi har aldrig været uvenner og vi har hele tiden syntes, at hinanden er fantastiske og søde, også mens vi begge havde mistet lidt følelserne.
Håber I kan hjælpe. 19 år

SVAR:
Hej
Tak for dit spørgsmål, som er meget relevant.
Der korte svar er, ja følelserne kan absolut komme igen og desværre også forsvinde på ny.
Forelskelse holder kun en tid
Det er derfor vigtigt at blive klar over, hvad du mener, når du taler om følelser. Tænker du på forelskelse, hvor du hele tiden har et sug i maven, har svært ved at sove pga savn efter den anden, hjertebanken osv, sådan som vi tit oplever kærligheden skildret i sange og film, så må jeg nok skuffe dig. Den slags følelser holder som regel heldigvis eller desværre, om man nu vil det, kun i nogle mdr.
Kærligheden kan vare ved - hvis vi arbejder på det
Senere oplever vi et mere nuanceret billede af den anden og lærer at glæde os over de gode ting og leve med fejl og mangler. Vi oplever en samhørighed og forbundethed uden altid at have de vilde følelser. Vi kan blive meget vrede på den anden, men samtidig vil vi ikke undvære den andens fortrolighed og latter. Sådan opfatter jeg kærlighed, og jeg kan ikke lade være med at tænke, om det er det, som du mener, når du skriver, at I opfatter hinanden som fantastiske og søde.
Kærligheden kommer dog ikke af sig selv, men det er noget, som vi konstant skal arbejde på. Det kræver bl.a. tid, ord, handlinger og indebærer også berøring og gaver. Vi vil opleve, at der, hvor vi behandler den anden som en god ven, får vi en god ven, der hvor vi er en god kæreste, får vi en god kæreste. Så når du og din ven har brugt lang tid på at tale sammen, er det slet ikke underligt, at det sætter noget i gang hos dig.
Tal sammen og afklar, hvad I vil med hinanden
Spørgsmålet er så, om det kun er dig, der er begyndt at blive forelsket igen. Det ved jeg af gode grunde ikke noget om, men jeg synes, at I bliver nødt til at afklare, hvad I vil med hinanden. Hvis I ikke skal være kærester, synes jeg, at I skal overveje, om I skal have så tæt kontakt. I modsat fald kan jeg være bekymret for, at du/I for ofte bliver for draget mod hinanden uden at ville hinanden helt, og det tror jeg er for slidsomt.
Omvendt bliver I kærester igen, vil I kunne have god glæde af at tale sammen om, hvad I forbinder med forelskelse og kærlighed. I kan også læse mere om det f.eks her på hjemmesiden se disse artikler og svar:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham?
Hvorfor kan jeg ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?
Du kan også klikke ind på Parvis.d
Her findes både artikler og boganmeldelser, der handler om parforhold
De bedste hilsner
enrik