Kæreste ønsker pause pga stress - hvordan skal jeg forholde mig?
Hej, min kæreste ringede og bad om pause i vores forhold, da hun ikke ville køre sig selv helt ned. Hun følte sig stresset på grund af, at hun havde fået nyt job og over både at skulle finde tid til mig, samtidig med hun havde både sport, veninde og nu sit nye job at tænke på. Hun sagde, at en pause ville være bedst for hende til at få styr på det hele.
Vi har skændtes lidt hele ugen op til pausen, og da jeg fortalte hende, hvordan jeg havde det med, at vi ikke så hinanden nok, valgte hun at bede om pause.
Mit spørgsmål er, om der overhovedet er nogen chance for, at hun vælger at komme tilbage til mig, når hun kan fravælge mig på den måde?
Jeg respekterer hendes valg om pause, men skal jeg holde en lang pause med at kontakte hende igen? eller kunne man tro, hun inderest inde vil have mig til at ringe til hende?
J, 24 år

SVAR:
Hej J
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg vil forsøge at give dig nogle tanker, som jeg håber kan hjælpe dig i dine overvejelser om, hvad der er det rigtige at gøre, i den situation du står i.
Når presset bliver for stort
Du skriver, at hun begrunder sin beslutning i, at hun ikke vil køre sig helt ned, og at dette kom efter en uge med flere skænderier, samtidig med at hun lige er startet på et nyt arbejde. Alt i alt må man jo sige, at det virker til, at hun har stået i en meget presset situation, da hun foreslog, at I skulle holde en pause. Du skriver også, at hun vil bruge pausen til at prøve at få styr på det hele. Det kan lyde som om, hun har brug for et pusterum for at finde ud af sig selv.
Du skriver, at I skændtes meget op til, at hun bad om en pause, og at det kom efter, at du havde fortalt hende, hvordan du havde det med, at I ikke så hinanden så meget. Du skriver ikke noget om, at det har været en gradvis ændring, hvor du har følt, at hun har trukket sig mere og mere fra forholdet. Ellers tænker jeg, om det måske har været et problem, I har talt om før?
Forskellige forventninger
Hvis I har forskellige forventninger til, hvor meget tid I behøver sammen, for at I føler jer værdsat, elsket og fyldt op, kan det give store problemer. Den ene føler sig måske ikke elsket og prioriteret, og den anden kan komme til at føle, at der konstant bliver stillet krav om at bruge mere tid sammen. Det kan føre til, at man føler sig presset og omklamret, så man ikke føler sig fri til også have tid til alt det andet, man også har lyst til at fylde sit liv med.
Pause kan give tid til eftertanke
Indimellem er en pause god til at få tænkt tingene igennem. Jeg har mødt flere eksempler på, at par har fået mange gode overvejelser med sig fra en pause. Overvejelser om hvilke ting ved forholdet, som fungerede godt, og som de opdagede, at de savnede, men samtidig også hvad det var, der ikke fungerede. Når disse overvejelser er gjort, må man også overveje, om man er villig til at arbejde med de ting, der kan ændres og acceptere de ting, som ikke kan.
Tag en åben snak
Du spørger, om der er nogen chance for, at hun kommer tilbage til dig. Ud fra de oplysninger du har givet, kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være udelukket. Men det er vigtigt, at I får talt om det.
Først og fremmest vil det være en god idé med en åben snak om, hvilke forventninger, hun har til selve pausen. Du må lægge kortene på bordet og fortælle hende, hvordan du har det. At du stadig elsker hende, men du ikke ved, hvad hun har brug for. At du gerne vil kontakte hende, men at du også er villig til at give hende en periode, hvor I slet ikke har kontakt med hinanden, og hvor I hver især kan få tid til at tænke over, hvor I står. Overvejelser om hvad der gik galt, og hvordan det kan undgås, hvis I ender med at fortsætte forholdet. Hermed kan krisen blive vendt til noget positivt. I er blevet en erfaring rigere, som kan hjælpe jer til, både at kende jeres egne behov, men også hinandens.
I må finde et kompromis
Hvis I vælger at fortsætte forholdet gælder det om at finde en vej, som I begge kan være tilfredse med. Det gælder om at bøje sig for hinanden og finde et kompromis, som I begge kan leve med, uden at I begge føler, at I er nødt til at give jer halvt. Hvor meget tid har du behov for at bruge med din kæreste, før du føler dig elsket, hvad er hendes behov, og hvordan kan det lade sig gøre at finde en løsning. Det er vigtigt, at du føler, at du har dig selv med i det, så det ikke bare bliver en løsning på hendes betingelser.
Samtidig er det også vigtigt at have den anden udvej med i tankerne. Det kan være, at hun finder ud af, at hun ikke tror, det vil fungere for hende at genoptage forholdet. Men indtil da, er kampen ikke slut. Du skriver, at du respekterer hendes valg om en pause, selvom du ikke er enig i beslutningen. Samtidig spørger du andre til råds om, hvad du kan gøre, og det viser, at du er villig til at kæmpe for hende. Det er et rigtig godt udgangspunkt, som du skal tage med dig videre.
Jeg håber, at svaret har kunnet give dig lidt af, hvad du søgte. Ellers skal du være meget velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen
Mikkel