Vil min kæreste hellere onanere end have sex med mig?
Hej
Jeg skriver til dig, fordi der er noget, der undrer mig. Min kæreste og jeg har været sammen i 10 år. Fornylig var vi sammen med to fælles venner og kom til at snakke om onani. Jeg sagde, at det må da føles bedre for en fyr at have sex med en kvinde end at spille pik af, da der er mere følelse i at være sammen med en kvinde. Men både min kæreste og de to andre gjorde lidt nar af, hvad jeg sagde. Jeg sagde så til min kæreste, at jeg da håbede, han synes, det er bedre at have sex med mig frem for med sin hånd, men han sagde bare, at det skulle vi nok ikke lige snakke om.
Så tænker jeg: Vi har været kærester i 10 år, og vi har jævnligt sex. Han får lov til at eksperimentere med mig. Er vores sex ikke godt nok for ham mere?
Hvis jeg spurgte ham, tror jeg, han bare vil sige, at selvfølgelig tænder han på mig og vil mig, for ellers var vi ikke sammen. På den anden side vil jeg helst ikke spørge ham, da jeg ved, at hvis du ikke vil høre svaret, skal du ikke spørge.
Har du et godt råd?
Hilsen en meget frustreret kvinde på 27 år

SVAR:
Kære frustrerede kvinde
Tak for dit spørgsmål. Jeg tænker, du ikke er alene om at have de her tanker.
Samtale med ens partner om sex er sårbart
Først vil jeg sige, at det at tale om sex med ens partner ofte er svært og sårbart. Sex er en del af det faste og gode parforhold. Derfor er det betydningsfuldt, at man kan tale med sin partner om sex – også selvom det er svært. Det har stor betydning, om man er tilfreds med sit sexliv.
Det er derfor vigtigt at prioritere tid til at tale sammen om sex. Rammerne skal være tydelige og dermed også trygge. Et aftalt tidspunkt, hvor der er ro til samtale uden afbrydelser af hverken mobil eller børn m.m.
Fordi sex er et sårbart, ømtåleligt og intimt emne, er det de færreste, der snakker om det, når man er sammen med venner. Så måske var det bare det, din kæreste mente: Han havde ikke lyst til at tale om det foran jeres venner.
Forskellighed i lyst er normalt
Det er almindeligt, at der er forskel på lyst til sex i et parforhold. Ofte vil den ene have mere lyst end den anden. Lysten til sex kan ændre sig gennem livet. Det kan ændre sig ved graviditet, fødsel og sygdom men også i perioder ved følelsesmæssig udfordring som fx stress og depression.
For nogle er det nemt at få lyst. Det kan fx være ved et kærligt og intenst kys.
For andre spiller de ydre omstændigheder en større rolle. Det vil sige, at de har svært ved at få lyst, hvis der er rodet, og rammerne ikke er hyggelige. Det er derfor en god ide at snakke om, hvilken slags lyst I har, og hvor jeres forskellighed ligger. Det vil give jer større forståelse for jeres forskellighed og dermed også mere empati for hinanden.
Sex med sig selv/onani
Der kan være forskellige årsager til sex med sig selv. For nogle er det en vane, som de har haft i mange år. For nogle indebærer det også at se porno imens. Det vil jeg ikke anbefale, da det kan give en forringet opfattelse af, hvad sex er i virkeligheden. Det kan også give afhængighed, der kan fylde så meget, at man bliver hæmmet i hverdagen. Så er det en god ide at søge hjælp, som vi har beskrevet i artiklen Sådan skaber porno afhængighed.
Sex med sig selv bliver af nogle brugt som en afspænding af kroppen. Stress og anspændthed kan afslappes ved at få orgasme, som udløser endorfiner og får kroppen til at slappe af. For nogle kan det være nemmere og hurtigere at have sex med sig selv end med en partner. Sex mellem to mennesker er intimt og inviterer til følelsesmæssigt nærvær. For nogle kan det være svært at komme så tæt på en anden. Især hvis man går med indre konflikter, som man ikke har forholdt sig til.
Til overvejelse
• Du skriver, I jævnligt har sex. I kunne tale med hinanden, om I hver især er tilfreds med, hvor ofte I har sex.
• Hvordan har du det med, at han eksperimenterer med dig? Er det noget, du også er glad for?
• I kan også vælge at tale mere overordnet om, hvad du kan lide, når I har sex, og hvad han kan lide, når I har sex.
• Det kunne også være en god ide at tale om, hvorfor I er sammen. Er det kun så længe, I tænder på hinanden? Er der andre grunde til, at I er sammen?
• Når man har været et par i 10 år, har man skabt et særligt bånd – måske kunne det være godt for jer at sætte nogle ord på det over for hinanden: Jeg er glad for dig, fordi …
• I kan måske hente inspiration i bogen Bedre sex – og mere af det. Eller tag på et parkursus, hvor I lærer hinanden bedre at kende på alle mulige planer.
Tavshed løser ingen problemer
Jeg vil ikke anbefale dig at undgå at spørge ham, da det ser ud til, at der ligger noget mellem jer, som I ikke har fået talt ud om. Ikke at tale om det får det ikke til at forsvinde.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis der er spørgsmål, du ikke har fået svar på.
Venlig hilsen
Hannah Rosendal