Hvordan skal jeg håndtere, at min kæreste vil holde pause?
Hej
Min kæreste gennem 4½ år har valgt, at vi skal holde en pause. Der er gået 10 dage nu. Det kommer som et kæmpe chok, da jeg havde opfattelsen af, at det gik fint. Selvfølgelig er der altid op og ned, men aldrig noget alvorligt.
Hans begrundelse er, at han gerne vil finde sig selv og ikke kan se sig i et forhold lige nu, så derfor vil han holde en pause. Han elsker mig stadig og har ikke mistet følelser eller noget andet for mig. Vi snakker stadig sammen dagligt, samt ses og har det sjovt, som vi plejer – derfor også forvirrende.
Min største tanke hele tiden er, at han ikke vil lukke for muligheden ved at være seksuelt sammen med andre – hvilket er en kæmpe mavepuster. Jeg kan ikke finde ud af, om han mangler at udleve sin “drengerøvs ungdom” og være sammen med en masse piger (han er 24 år og jeg 22 år).
Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal håndtere denne pause, da jeg ikke vil have, han er sammen med andre, men vil heller ikke miste ham :(
I, 22 år

SVAR:
Hej I
Du står i en svær situation, som er ude af din kontrol. Som du beskriver det, har jeres forhold været rigtig fint, indtil din kæreste blev i tvivl. Og nu har han meldt ud, at han har brug for at finde sig selv. Jeg forstår godt, du er forvirret over situationen. Og over ham. Du er rigtig glad for ham, og det har ikke været dit valg at holde pause.
Hans beslutning
Det her vil måske være svært at acceptere, men i sidste ende er det ham, som må tage den endelige beslutning. Han har tydeligvis noget, han er blevet i tvivl om. Og det er fuldstændig normalt, at nogle kan opleve det. Især når man har været i et forhold i en periode, kan der dukke en masse spørgsmål op, som man skal have styr på. Det er sundt nok at tage stilling til, hvad man gerne vil.
Pas på dig selv
Men det kan være svært at være dén, der ikke er i tvivl. Og svært at finde ud af, hvordan man skal forholde sig til den nye situation. For at passe på dig selv mens han finder ud af det hele, vil jeg anbefale dig at tænke over og handle på det her:
Når I er så meget sammen, selvom I holder kærestepause, sætter du dig selv i en meget svær situation. Hvor du ikke kan undgå at tænke over, hvordan han mon har det. Derfor vil jeg stærkt anbefale dig at sætte nogle tydelige grænser. Sådan at du ikke går og bliver forvirret og ked af det hver gang, I er sammen. I kunne med fordel skære ned på, hvor tit I ses her under pausen. På den måde kan du også få lidt tid til at tænke over og mærke efter, hvor du selv står.
For dig er det lige nu vigtigere at finde ud af, hvad DU vil, end hvad han vil. Det er nemlig kun dig, der kan mærke, hvad du vil!
Hvad vil du leve med?
Du skriver, at han muligvis ønsker at være sammen med andre i pausen. Og det beskriver du som en mavepuster. Hvilket er helt forståeligt. Det er godt at overveje muligheden. Hvis han ønsker at løbe hornene af, hvordan vil du så have det med det? Er det noget, du vil acceptere eller ikke?
Du har det sidste ord i forhold til dig selv, og hvad DU vil være med til. Og her kan du sætte grænserne, så du forbliver tro imod dig selv. Du skal ikke nødvendigvis leve med noget for at gøre ham glad. Husk det.
Er det noget, han har sagt, han vil gøre, eller er det din bekymring? Måske skal du tage det op med ham og sige, hvad du kan være med til, og hvad der vil føre til, at jeres kæresteforhold er slut, så han ved, hvor han har dig.
Giv tid
I har været sammen, siden I var ganske unge. Det er helt naturligt, at jeres forhold er nået til et punkt, hvor det enten skal blive mere forpligtende, så I måske gifter jer og stifter familie. Eller I er vokset fra hinanden og hellere må gå hver til sit nu end senere. Derfor kan pausen være sund og føre til noget godt på længere sigt, selvom det er svært lige nu.
Det kræver tid og ro at finde ud af, så det bedste, du kan gøre lige nu, er at give både din kæreste og dig selv den tid og ro, der skal til – uden at I er sammen hver dag, og det hele er, som det plejer. Det skaber bare mere forvirring hos jer begge!
Hvis du vil læse endnu flere råd, kan du læse den her artikel: Et trin ad gangen er det mest sikre og se, om du kan bruge den til noget.
Du kan måske også få noget ud af at læse svar til andre, fx de her:
Skal jeg vente på ham eller sige stop nu?
Min kæreste slog op men vil være venner
Jeg håber det bedste for dig og jer.
Tanker fra Mai