Min kæreste slog op – kan jeg få hende tilbage?
Hej, min historie er, at min eks og jeg har været kærester i fire måneder, hvor vi var rigtig meget sammen, altså hverdag stort set.
En uge inden, vi slog op, sagde hun, at hun ikke vidste, hvad hendes følelser for mig var, men at hun ikke ville såre eller miste mig. Så vi tog lidt afstand, der gik en uge, og så slog vi op.
Mens hun har haft de tanker, om hun virkelig elskede mig, kyssede hun mig i søvne om natten. Jeg tænker, at det kan være, fordi hun elsker mig rigtigt. Jeg tænker også, at det er forelskelsen, som er færdig for hende.
Hun siger, hun stadig elsker mig men ikke på den måde, som jeg elsker hende, og hun har aldrig elsket nogen så meget før eller haft det sådan med en, som hun havde med mig. Vi har rigtig mange gode minder sammen, og jeg vil ikke bare opgive hende, når jeg tror inderst inde, at hun stadig elsker mig.
Men jeg vil ihvertfald gerne have hende tilbage. Jeg har læst, at man skal tage afstand og vise, at man sagtens kan klare sig selv uden hende, så hun kommer til at savne en. Men jeg ved ikke, hvor lang tid jeg skal gøre det? Jeg har tænkt at gøre det i tre uger eller en måned og så tage kontakt til hende igen. Men hvordan vil være den bedste måde at tage kontakt til hende igen?
T, 18 år

SVAR:
Kære T
Det er sjældent en god oplevelse eller særligt rart at blive slået op med. Jeg kan sagtens forstå, du er ked af det.
Afstand for din egen skyld
Der findes mange gode råd eller guides, der fortæller dig, at du skal tage afstand til din ekskæreste for at vise hende, du kan klare dig uden hende. Mit råd til dig vil også være at tage afstand til din kæreste, men for din egen skyld. Du har netop været igennem en hård følelsesmæssig oplevelse, og derfor kan det være rigtig godt for dig selv med afstand til din ekskæreste. Giv dig selv tid til at gøre ting, som du godt kan lide. Vær sammen med venner, som du kan lide at bruge tid sammen med og snak med dine venner om, hvordan du har det.
Giv følelser tid
Jeg kan godt forstå dit ønske om at få din ekskæreste tilbage. Den følelse sidder rigtig mange med, efter et forhold er slut. Der er ikke andet at gøre end at give dine egne følelser tid og at give din ekskæreste plads. Du skriver, at hun selv virker lidt forvirret omkring hendes følelser. Hun siger, hun elsker dig, men ikke på samme måde længere.
At give din ekskæreste afstand giver hende muligheden for at mærke efter, hvad hun virkelig føler for dig. Hvis du har lyst til det, kan du fortælle hende, at du stadig ønsker at være sammen med hende, men at du nu vil give hende tid og plads til at mærke efter.
Mærk dine egne følelser
Det kan være, du på et tidspunkt står i den situation, at din ekskæreste gerne vil have dig tilbage. At hun har opdaget, hun ikke har lyst til at være væk fra dig, og at hun stadig elsker dig. Hvis det sker, er det vigtigt, du selv mærker efter, hvor du er på dette tidspunkt. Måske er dine følelser ikke de samme længere, eller måske er de helt væk.
Jeg har fundet nogle svar til andre, som du måske kan få noget ud af at læse. De handler alle tre om knuste hjerter, og hvad man selv kan gøre for at komme videre:
Hvordan får jeg kæresten tilbage?
Hvordan får jeg min ekskæreste tilbage?
Hvordan kommer jeg over, at min kæreste slog op?
Jeg håber, du kan bruge mit svar eller nogle af de andre svar her fra siden, og at både du og din ekskæreste kommer godt videre.
Kærlig hilsen
Josefine Kirstein Juhl