Jeg er forelsket – hvordan får jeg det sagt?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 14. For 1 år siden havde jeg et forhold til en skøn pige. Vores forhold sluttede efter et halvt år – det var mig, der slog op.

Nu er jeg blevet interesseret i hende igen. Vi er meget sammen, vi spiller i band, vi arbejder meget sammen i skolen osv. Det er også derfor jeg har svært ved at få sagt, hvad jeg føler for hende. Jeg føler, pigen udtrykker tegn på, at mine følelser er gengældt. Hun rykker tit meget tæt, så vores ben rører hinandens, og hun griner og smiler meget. Hun spørger også tit om min mening, og giver mig næsten altid ret i alt, jeg siger.

Nu er mit problem, at jeg ikke kan få det sagt til hende. Jeg føler bare, jeg har for meget at miste, og jeg er bange for, hvor akavet det bliver, hvis hun ikke føler det samme for mig. Desuden ved jeg ikke, hvordan man siger sådan noget bedst til en pige.

Jeg håber, du kan hjælpe.

J, 14 år

SVAR:

Kære J

Mange tak for dit brev. Det kan altid være svært at fortælle en anden, hvordan man føler. Om man har haft en fortid sammen eller ej, er det grænseoverskridende at lægge sine følelser frem uden at vide, hvordan den anden vil reagere. Det er meget naturligt, at du er lidt bange for situationen og ikke ved, hvordan du skal gribe det an.

Aftal tid til en samtale

Når du fortæller, at I bruger en del tid sammen, så er det ikke ensbetydende med, at I bare har tid til at få den nødvendige og mere seriøse snak. Derfor er det godt at aftale et tidspunkt, I kunne snakke sammen. Du behøver ikke at sige mere end “Jeg har brug for at snakke med dig, bare dig og mig, på et tidspunkt. Hvornår kunne det passe dig?” Så bliver hun nok nysgerrig, men så får I skabt et tidsrum til ro, hvor I begge to har de samme forventninger til samtalens vigtighed.

Fortæl hvad du føler

Når I nu snakker sammen, kan du begynde med at fortælle, hvordan du føler. At du på det seneste har tænkt meget på hende, og at du bliver glad, når du er sammen med hende. Du kan godt sige højt, at du ved, det måske ikke er så nemt at høre, efter at det var dig, som slog op sidste gang, men at du føler, du er nødt til at fortælle hende om dine følelser.

Du kan ikke forvente, at hun fortæller dig, hvordan hun føler, men du kan spørge hende, om hun også har haft de tanker for nylig. Det vil være godt også at udtrykke, at du er bange for at miste noget, I har sammen nu, men synes at det var bedst at få det ud på bordet i stedet for at prøve at skjule det længere. Så kan I også få snakket om, hvad I nu vil gøre herfra i forhold til jeres venskab/forhold. Det var meget konkret, men selvfølgelig tilpasser du bare efter dine reelle følelser osv.

Det er meget vigtigt at kommunikere sammen, og det er grundlæggende for et forhold som venner eller kærester i fremtiden. Jeg ønsker dig/jer en rigtig dejlig samtale.

Læs evt. nogle af artiklerne her på AdamogEva.dk, inden du snakker med hende:

Plusser ved at vente med at få en kæreste
Et trin ad gangen er det mest sikre

Med venlig hilsen
Mary A. Madsen