Ikke-kristen kæreste, der ikke vil omvende sig til Jesus
Hej, jeg har lidt med en fyr, som ikke er kristen og han nægter at omvende sig til Jesus. Jeg ved ikke om det er nok, at han accepterer min tro? Burde jeg komme videre eller fortsætte med at være kæreste med ham? Han er virkelig perfekt på alle andre punkter. Han behandler mig som ingen nogensinde har gjort eller måske kommer til.
Kh den 15-årige

SVAR:
Kære D.
Min kæreste nægter at tro på Jesus
Mange tak for at du skriver. Jeg vil hjælpe så godt jeg kan.
Først: Til lykke med at du har fået en sød kæreste - jeg glæder mig på din vegne over, at han er god ved dig!
Dernæst - og det er ikke så rart at skulle skrive: Nej, jeg tror ikke det er nok, at han accepterer din tro. Det vil jeg gerne sætte lidt flere ord på herunder.
Er det nok at min kæreste accepterer min tro?
Hvis man er forelsket og er blevet kærester, så er det nærliggende at tænke: "Kan barren for vores forhold komme ned i en højde, så vi kan komme over den sammen?" For det gør så ondt at tænke på at skulle skilles ad.
Jeg vil invitere dig til at overveje: "Hvilke værdier er vigtige for mig hos en kommende kæreste? Hvad tror jeg på? Hvad skal fylde i mit liv? Hvordan vil jeg gerne leve?” Disse spørgsmål kan du bruge som en ramme for, hvilke værdier du søger hos en ung mand du og dernæst lader dig forelske i.
Du fortæller at du er kristen, og jeg får indtrykket af, at det betyder meget for dig. Når vi bekender os som kristne tror vi på, at det er vigtigt at leve sammen med Jesus i det her liv vi lever på jorden for at få et liv i evighed sammen med ham. Her er det en kæmpe fordel at have en kæreste/ægtefælle at dele troen med. Derfor ønsker jeg for dig en kæreste, der ikke bare accepterer din tro, men som kan dele troen med dig ved at bede med, støtte og udfordre dig og vokse åndeligt sammen med dig. Ikke bare i 1-2 år, men forhåbentligt i et langt liv og ægteskab sammen. Hvis ægtefæller er for forskellige kan det give konflikter, smerte og evt. skilsmisse.  Det er hårdt for både voksne og hvis der kommer børn til.
Min kæreste behandler mig som ingen anden har gjort
Du fortæller at han behandler dig som ingen anden har gjort tidligere og som ingen anden måske vil komme til. Han lyder som et dejligt menneske. Dog får jeg også tanken, at du tænker det lidt mere sort/hvidt end nødvendigt. I stedet for at tænke "hvis jeg siger nej til min nuværende kæreste, vil jeg for altid have valgt noget dårligere til", vil jeg invitere dig til at tænke "jeg vil invitere Gud til at vise mig, hvor meget godt han har til mig. Samt bede Gud åbne mine øjne for, hvor rig og stor hans kærlige vilje er med mit liv. Gud elsker mig mere end nogen anden, og han vil aldrig forlade mig."
Herunder er der et andet spørgsmål, der handler om noget af det samme som du spørger om.
Måske kan det være dig til hjælp, at læse det også?
https://adamogeva.dk/svar/skal-jeg-blive-kaereste-med-ham-selvom-vi-har-forskellige-vaerdier
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen Anne Kathrine