Hvornår vokser mine bryster – og hvad med sex?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en pige på 14. Håber virkelig I vil svare, fordi det går mig meget på.

Jeg bliver snart 15. Som 9-årig kunne jeg mærke, min brystvorte begyndte at gøre ondt, men jeg fik aldrig den der udspilede kugle, som folk snakker om. Siden da har udviklingen været normal, indtil alle i min klasse begyndte at få menstruation før mig, og den yngste i klassen fik den før mig.

Alle har udviklet bryster større end mine. Det er ubehageligt, så jeg plejer at gå med bh for at få dem til at se større ud. Jeg talte med min mor om hendes udvikling, men hun kan ikke huske det. Men hun sagde, at da min mormor ikke har særligt store bryster, kan det være derfor. Men har svært ved at tale om sådan noget med min mor, fordi hun ikke er vant til det.

Jeg bliver set ned på i min klasse og er kun sammen med de yngste i klassen. Og de støtter mig meget. Jeg har heller ikke hår under armene men ved kønsdelene. Men jeg tager ikke så tit ud og bader på grund af det.

Og jeg vil gerne have sex, men kan ikke gøre det, når jeg har det sådan med min krop.

Ved du, om jeg har en chance for, at mine bryster bliver større, selvom min familie har små? Og hvilken alder vokser bryster mest?

Anonym pige.

SVAR:

Hej!

Tak for dine spørgsmål. Jeg er ked af at høre, at din pubertetsudvikling går dig meget på.

Pubertet

Det er meget forskelligt, hvornår piger begynder puberteten, og hvor længe den varer. Nogle piger er færdigudviklet tidligt, mens andre må vente længere tid. Helt til du bliver 18 år, kan din pubertet fortsætte. Du kan læse denne artikel, som beskriver udviklingen rigtig godt: Fra pige til kvinde

Bryster

Det er naturligt, at du lægger mærke til bryststørrelsen på de andre piger i din klasse, men jeg vil opfordre dig til at forsøge ikke at lade det bestemme, hvor værdifuld du er. Det er nemlig ikke bryststørrelsen, som skal afgøre, hvem du snakker med. Din krop er helt unik og fantastisk! Og du skal lære at holde af den. Det er ikke mere rigtigt at have større bryster end små bryster. Og der er ikke en bestemt alder, hvor brysterne vokser; det er meget forskelligt fra pige til pige. På denne side (teksten er på engelsk) kan du se en masse billeder af helt normale bryster og se, hvor forskellige de er i udseende.

Sejt, at du snakkede med din mor om det! Du har sikkert ret i, at din mor ikke er vant til at snakke om det, men jeg er sikker på, at hun gerne vil vide, hvordan du har det, og at det bekymrer dig meget. Vis hende fx dit spørgsmål og dette svar, og så kan I sammen snakke videre og måske finde flere spørgsmål og svar om det samme her på siden.

Sex

Det er meget vigtigt, at du passer på dig selv – din krop og dine følelser. At have sex med en fyr vil påvirke dig meget, og der er risiko for, at du får en dårlig oplevelse. I Danmark siger loven, at det ikke er tilladt at have sex med en, som er under 15 år – og det er for at beskytte dig. Jeg vil også anbefale dig at vente, til du er mere end 15 år. Når man har sex, er det vigtigt at være tryg ved sin egen krop og tryg ved den person, som man er sammen med. For du er meget sårbar, når du har sex med en anden, og der er mange følelser på spil. Når man deler sex, er der også altid en mulighed for at blive gravid eller smittet med en sexsygdom. Ingen af delene er særligt fedt, når man er 15 år, og du har masser af tid til at finde den helt rigtige, som du kan dele hele livet med, og som vil elske din krop, som den er.

Har du overvejet, hvorfor du gerne vil have sex? Er det fordi, de andre i klassen snakker om det? Der er mange, som ikke har sex, før de er ældre og er i et fast parforhold.

Læs mere i vores artikler Sex og følelser og Sikker sex og sexsygdomme.
Du kan også finde flere artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex

Hvis du har en kæreste eller gerne vil have det, vil jeg anbefale dig at læse artiklerne
Pigevenner og drengevenner og Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.

Jeg håber, du får noget ud af at læse mit svar. Jeg kan kun opfordre dig til at snakke mere med din mor eller andre voksne kvinder om de gode spørgsmål, du stiller.

Mvh. Marie