Undrer mig over "smøreost" og udflåd - er det normalt?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 15, der med alderen er begyndt at undre mig over mit underliv. Jeg har noget gulligt "dernede". Det ligner smøreost eller noget, og jeg er bange for, at det er nakkeost, eller om det er normalt? For min veninde har det ikke ...

Så undrer jeg mig også over udflåd, jeg har det hver eneste dag og meget af det, er det også normalt? Jeg tænker bare, at f.eks. drengene synes, at det er klamt ... Eller hvad?

S, 15 år

SVAR:

Hej :-)

 Tak for dit spørgsmål.

Umiddelbart synes jeg ikke, at det, du beskriver, lyder alarmerende, så jeg giver dig lidt info og nogle tips. Prøv det et stykke tid, og hvis du fortsat er generet af "smøreost" i underlivet, så kan det være en god idé at gå til lægen.

Info om udflåd

  • Det er normalt at have udflåd hver dag.
  • Farven er mælkehvid eller klar (hvis det har været uden for skeden et stykke tid, bliver farven mere gullig). Konsistensen er slimet.
  • Mængden og konsistensen varierer i løbet af menstruationscyklus.
  • Udflåddets funktion er at holde skeden ren og modstandsdygtig overfor infektioner. Desuden virker det godt som smøremiddel under samleje – produktionen øges, når man er seksuelt opstemt.
  • Det lugter rimelig neutralt.
  • Ildelugtende udflåd, markant ændret konsistens, kløe, svie eller rødme kan være tegn på en behandlingskrævende infektion.
  • Hvis mængden er så stor, at du bruger bind imellem menstruationerne, er det unormalt meget, og det er en idé at søge læge.
  •  Læs evt. mere i vores artikel om Udflåd og i Patienthåndbogen på sundhed.dk

Info om "smøreost"

  • Nogle kvinder danner smegma clitoridis, og det er måske det, du har. Hvis det får lov at sidde og blive ildelugtende, kaldes det nakkeost.
  • Smegma er en substans, der består af døde hudceller, talg, fugt og evt. urinrester. Det sætter sig ofte omkring klitoris og i folderne mellem kønslæberne.
  • Det kan let fjernes med vand, men det kan desværre også hurtigt dannes igen.
  • I nogle tilfælde dannes det på grund af enten for dårlig eller for grundig hygiejne. Hvis man vasker sig for lidt, får bakterier lov til at formere sig meget, og det irriterer slimhinden. Hvis man vasker sig med sæbe, generer det også slimhinden – og som en reaktion derpå dannes smegma.

 Jeg kan ikke sige med sikkerhed, at det er smegma, du har, men næsten uanset hvilke gener kvinder oplever i underlivet, så er nedenstående tips brugbare:

  • Vask dig 1-2 gange dagligt med lunkent vand og evt. lidt intimsæbe. Det kan gøres med rindende vand eller en ren vaskeklud. Derved vaskes urenheder væk, uden at den naturlige bakterieflora generes af sæbens høje pH-værdi.
  • Undgå at bruge tamponer i en periode. De kan genere slimhinden.
  • Brug bomuldsundertøj vasket på 60 grader (undertøj vasket ved lavere temperatur kan indeholde bakterier fra sidste gang, du havde det på).
  •  Undgå meget stramtsiddende tøj og syntetisk undertøj (det øger temperaturen forneden, og jo højere temperatur, jo bedre vækstvilkår har bakterier).

Der er ikke nogen mirakelkur – det kan sagtens tage nogle uger, før en evt. ubalance er genoprettet. Smegma er heller ikke nødvendigvis tegn på, at noget er i uorden – nogle kvinder danner det bare, og de må indstille sig på, at det er sådan, de er indrettet.

Det vil næppe giver problemer den dag, du er klar til sex

Mht. hvad en dreng vil synes, den dag du er i et forhold, og I er klar til sex, så vil jeg tro, at de fleste sætter pris på god hygiejne. Lugt og hvidt ostesnask er i hvert fald ikke umiddelbart en fordel. Køb evt. nogle intimservietter eller hav en engangsklud i nærheden, så tager det ikke mange øjeblikke at rette op på det, og den største bonus er nok, at du selv slipper for at koncentrere dig om det undervejs. Udflåd, tror jeg ikke, han vil synes, er ulækkert. Ellers kan du jo fortælle ham, at det er der, fordi du er tændt, og det gør nydelsen større for jer begge.

Når alt det er sagt, så tror jeg, at du selv vil være langt mere opmærksom på disse ting, end han er. Mange piger skriver til os med tanker om, hvorvidt drengen vil tænke over alt muligt ved pigen, når de dyrker sex – men hans tanker går typisk mest på ham selv og hans egen nedre region. Jeg tænker, du bør vælge en fyr, som du elsker og har et trygt forhold til, og som du er parat til at dele resten af livet med. Så kan sex blive en måde, hvorpå I to får et endnu bedre forhold. Hvis han elsker dig, vil han være glad og beæret over, at du viser ham den tillid at dyrke sex med ham, og bekymringer om kropsvæsker vil være ubetydelige.

I vores tema Teenager og sex er der flere artikler og svar til andre, der kan være gode input i forhold til seksuel debut.

Mange hilsner
Amalie