Hvad kan være årsag til svie og lidt blødning fra skeden?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har her på det sidste oplevet en svien efterfulgt af lidt blødning fra min vagina. Jeg har været seksuel aktiv for en uges tid siden. Det føles som en rift eller sådan noget a la det.

Ville høre jer om, hvad det kunne være? Og om der noget, jeg kan gøre ved det?

Tak på forhånd.

S, 18 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål til brevkassen.

Rift ved samleje

Jeg tænker dit eget bud på, hvorfor du bløder, lyder sandsynligt. Slimhinderne i skeden­­ kan være sarte, og der kan forholdsvis nemt komme en rift i forbindelse med samleje, især hvis man ikke har været tilstrækkelig varmet op og fugtig dernede undervejs.

Svamp eller blærebetændelse

Den lille blødning og svien du oplever, kan også skyldes en svampeinfektion eller blærebetændelse. Ved en svampeinfektion vil man ofte bemærke, at udflåddet ændrer sig og bliver mere grynet (som hytteost), og at huden i og omkring skeden bliver rød og irriteret. Du kan købe en salve eller tabletter til at lægge op i skeden på apoteket, hvis du kan genkende de symptomer.

Blærebetændelse giver også oftest svie og ubehag i underlivet, særligt når du skal tisse. Nogle piger bliver lettere ramt af blærebetændelse end andre, og man er særligt udsat efter sex, hvor man har været i kontakt med fremmede bakterier fra partneren og undervejs måske har fået spredt bakterier fra tarmen op mod urinrøret. En urinprøve hos din læge kan fortælle dig, om du har blærebetændelse.

Håber, du snart får det bedre.

Mvh. Louise