Grønt/gult slim ud af skeden – hvad sker der?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 12. Tit oplever jeg, at der kommer noget grønt/gult slim ud af skeden på mig, og ved ikke hvad der sker!

Hilsen den fortvivlede pige!

SVAR:

Hej unge pige

Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret, når din krop pludselig opfører sig anderledes, end du forventer. Jeg kan berolige dig med, at det sandsynligvis er helt normalt.

Udflåd er helt normalt

Når du kommer i puberteten, begynder din skede at danne udflåd. Det smører skeden indeni. Det normale udflåd er mælkehvidt og svinger i konsistens fra slimet til tyndtflydende afhængig af menstruationscyklus. Når det kommer i kontakt med luften og tørrer, bliver det gult.

Læs mere om det i vores artikel Udflåd.

Grønt udflåd kan skyldes sæbe

Hvis dit udflåd er grønt, kan det være tegn på ubalance i skedens pH-værdi. Det er ikke farligt, men det kan være generende. Det kan ses, hvis du vasker dig for meget i skridtet med sæbe, eller hvis du har fået penicillin. Det går oftest over af sig selv. Hvis det klør eller svier, skal du søge læge. Ellers skal du se det an.

Du skal ikke bruge sæbe i skridtet og ikke vaske dig op i skeden. Brus dig dagligt, og hvis du føler dig meget svedig og vil anvende en sæbe, skal du vælge en intimsæbe.

Har du haft sex, kan det være en sexsygdom

Du er så ung, at jeg går ud fra og inderligt håber, du er jomfru. Jeg skriver dog en tilføjelse, da andre også læser dette svar: Hvis dit udflåd fra skeden har ændret sig og er blevet ildelugtende, skal du snakke med din læge om det. Hvis du ikke er jomfru længere, kan der være tale om en kønssygdom. Så skal du søge læge.

Kærlig hilsen
Signe