Har jeg svamp?
Hej, jeg er en pige på 14 år. Jeg ved ikke, om jeg måske har svamp, "dernede". Jeg har tit udflåd i mine underbukser. Jeg har aldrig dyrket sex, eller fået "finger", men jeg har læst, at man kan få svamp, hvis man bruger trusseindlæg, og bind. Jeg bruger bind, når jeg har menustration. Der var en overgang, hvor jeg også meget brugte trusseindlæg, men det er jeg stoppet med:).
Tænkte på om det kunne være svamp, hvis det er, kan man købe noget i Matas, uden man skal til lægen og tjekkes for det, da jeg synes, det er lidt pinligt. Det skal helt være billigt, men godt.
På forhånd tak:)

SVAR:
Kære 14-årige pige
Jeg tror ikke, du har svamp. Det er helt almindeligt, at man får udflåd forneden, når man kommer i puberteten, det hører med til udviklingen. Og det fortsætter alle årene, hvor man har menstruationer. I løbet af ens menstruationscyklus ænderer udseendet af udflåddet sig også.
Hvis man har svamp, har man som regel en ulidelig kløe forneden og udflåddet ændrer sig og bliver helt hvidt og grynet, sådan lidt "hytteost"-agtigt.
Og da du ikke nævner disse ting som symptomter, er jeg ret sikker på, at du ikke har svamp.
Hvis du engang skulle få de beskrevne symptomer, kan du på apoteket i håndkøb købe Canesten kombipakning. Det indeholder én stikpille til skeden og en creme til at smøre på skamlæberne med.
Hvis ikke det hjælper, vil det være en god ide at få en tid hos lægen til en underlivsundersøgelse.
Læs mere om svamp her: Er det usundt at bruge trusse-indlæg ?
Venlig hilsen Linda Møller