Hvorfor længes jeg så voldsomt efter en kæreste?
Jeg er 14 år, og jeg har aldrig været forelsket eller haft en kæreste, hvilket sikkert er det samme for mange andre på min alder.
Men jeg har et “problem”, som jeg ikke kan styre. Jeg kan nogle gange bryde helt grædende sammen over blot tanken om at blive elsket (af en som ikke er beslægtet med mig), og nogle gange kan det fysisk gøre ondt. Jeg kan huske engang, hvor jeg græd to timer i træk blot på grund af nogle romantiske tegninger på Instagram.
Jeg ved godt, at jeg er meget ung, men jeg vil ufatteligt gerne have en kæreste, som inderligt elsker mig, og den anden vej rundt. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at stoppe denne sindssyge flod af tårer, som strømmer uden nogen grund ...
Teenagepigen

SVAR:
Kære L
Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Jeg kan ikke give dig det endelige svar, men jeg vil dele nogle tanker med dig, som forhåbentlig kan hjælpe dig.
Naturlig længsel
Din længsel efter kærlighed er helt naturlig. Vi er alle afhængige af, at andre mennesker elsker os. Derfor har vi naturligt en længsel efter det. Det er ikke alle, der oplever denne kærlighed lige tidligt i livet. De fleste på din alder vil dog heldigvis have oplevet stor kærlighed fra deres forældre. Som du selv skriver, er der ikke mange 14-årige, der har oplevet den dybe og inderlige kærlighed til og fra en af det modsatte køn, og det er helt naturligt.
Forandringer i kroppen
I din alder sker der mange ting i kroppen, og hormonerne farer rundt. Din krop gennemgår forandringer, og det kommer bl.a. til udtryk ved humørsvingninger og overvældende følelsesmæssige reaktioner, hvor forskellige følelser føles endnu kraftigere, end de måske ellers ville. Måske så kraftigt at det smerter, som du skriver. Jeg tænker, du kan have gavn af at læse artiklen Fra pige til kvinde.
Jeg kan godt forstå, du føler det som et “problem”, og at du ikke føler, du kan styre det. Det er heller ikke sikkert, du kan, men du er ikke alene.
Forelskelse – en fantastisk følelse
Vi længes alle efter at betyde alt for et andet menneske og at elske det menneske af hele vores hjerte. For at nå hertil må man ofte først igennem forelskelsen.
Du skriver, at du aldrig har været forelsket, og at det er den inderlige kærlighed, du længes efter. Nogle gange kan det være svært at skelne mellem de to begreber. Jeg tror, du kan få noget ud af at læse artiklen Jeg er forelsket! – Eller er jeg? Den beskriver på en rigtig fin måde, hvad forelskelse er, og hvad den indebærer. Den kommer også kort ind på forskellen mellem forelskelse og kærlighed.
Gode venner
Det er vigtigt, du har nogle gode venner på din egen alder, som du kan dele dine tanker og følelser med. Læs gerne artiklen Gode venner, som handler om, hvad gode venskaber betyder.
Jeg håber virkelig, du har nogle, du kan dele dine tanker og følelser med. Gør du det, er der en god chance for, at du finder ud af, at de gennemgår samme forandringer som dig, og at de også længes efter noget. Måske det samme som du længes efter.
Brug tid sammen med vennerne – både drenge og piger. Det er dem, du deler liv med lige nu. Artiklen Pigevenner og drengevenner handler om fordelene ved at have venner af begge køn.
Konkret vil jeg råde dig til
• Fortæl jævnaldrende om dine tanker og behov og lyt også til deres.
• Læs om pubertet og hvad det gør ved din krop både fysisk og psykisk – fx i vores tema Pubertet – mest for piger.
• Henvend dig evt. til din skoles sundhedsplejerske for mere information om at være i puberteten.
• Husk: Du er ikke alene! Mange andre teenagere gennemgår det samme.
De bedste tanker og hilsener
Tabita