Hvorfor falder jeg for de forkerte?

Vis spørgsmål

Spørgsmål 1: Hej, jeg har det problem, at jeg ikke kan komme videre fra min eks kæreste.. vi havde det mest dejlige forhold i verden, vi skulle ha børn sammen og ja, I kender den forelskelse og følelsen af, alt bare føles rigtigt.. men da vi var på ferie, finder jeg ud af, han har haft et forhold med en anden på to mdr. ved siden af mig... det knuste mig virkelig. Jeg blev så såret, at alt ramte sammen for mig.. havde aldrig set det komme, da vi bare havde det så perfekt sammen.

Vi var sammen i 3 år og boede sammen. Det er nu 7 mdr. siden, jeg slog op, da jeg ikke ku bære, han havde løjet så længe. Jeg kunne ikke tilgive det.. han fortryder det over alt i dag, men i dag snakker vi ikke sammen da han altid lægger skylden over på mig. Det jo altid nemmere at give andre skylden.. men kan ikke se, hvad jeg har gjort.. vi havde det godt personligt og sexlivet var perfekt.. mit problem er bare, jeg prøver virkelig at komme videre.

Har set to siden min eks, men der er bare ingen som ham, jeg tænker på ham hele tiden og elsker ham stadig. Synes det er svært, fordi hende, han var mig utro med, hende og ham er kærester nu.. jeg har så svært ved at erkende, jeg ikke er hans længere og det er helt slut.. hvorfor vil man gerne de mænd, som er onde ved en? også dem som bare er super søde og vil en det bedste, dem synes man er kedelige.. jeg kan mærke, det går mig på, at jeg ikke kan finde en ny, som jeg bare har samme fornemmelse med, som jeg havde med min eks, hvor alt føles rigtig, men bare var en løgn.. Håber i kan hjælpe mig

Spørgsmål 2: Hej Brevkasse.. jeg har et kæmpe problem. I får hele historien fra start. Jeg er en pige på 21 og er blevet forelsket i min bedste ven. Det så dumt, da vi har sådan et godt forhold. Det skal lige siges, han var været i forhold i 10 år, han er 25 og har lige fået en lille søn, men ham og eks gik fra hinanden.. jeg har flirtet med ham for 3 år siden helt vildt i et trænings center, hvor jeg ikke vidste, han havde en kæreste, men så hørte jeg, han havde en kæreste og tænkte, ej det ville jeg ikke rode i, da jeg respekterer, når andre har en kæreste... en dag skriver han til mig på facebook, at han er single og om vi skulle ses. Det sagde jeg så ja til.. og vi så har set hinanden lige siden og oplevet ting sammen vi er faktisk næsten kærester, uden der er nogen, som må vide det, da hans eks vil blive sur, hvis han får en ny kæreste lige med det samme.

Han holder meget af mig og skriver tit, han er så glad for, jeg er i hans liv.. jeg har fortalt ham, at jeg er blevet glad for ham og han er det samme. Vi har haft det bedste sex nogen sinde i al den tid, vi har set. Men jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal bakke ud af det, da jeg synes det er mærkeligt, det hele skal være så hemmeligt.. eks-en må ikke vide noget, men han viser mig frem til venner osv.. jeg har meget svært ved at stole på mænd, da jeg to gange har fundet dem i og være mig utro.. og ved, han skriver med andre piger osv.. jeg ved godt, ikke alle mænd er utro, men er bare bange for, han bare bruger mig til at komme videre??? selvom han siger, ham og hans eks havde et dårligt forhold til sidst og har faktisk været meget ærlig omkring det..

Er bare så usikker...

Pige, 21 år

SVAR:

Kære 21-årige

Vi har fået to spørgsmål fra dig, som vi gerne vil besvareunder et.

Det lyder til at være en rigtig trist historie med den kæreste, du var sammen med i 3 år. Sikke noget rod: Du føler, det går rigtig godt, mens han er utilfreds og har en anden ved siden af. Du skriver, at han siger, du selv var skyld i dette! Til det vil jeg bare sige, at hvis han har været utilfreds med noget og ikke har sagt det, så kan det da aldrig være din skyld, ligesom det slet ikke berettiger til, at han har en pige ved siden af.

Ikke let at glemme ham

Ud fra det, du beskriver, at han ikke vil tage ansvaret for det, han har gjort, og nu er kærester med hende, han havde, mens han var sammen med dig, så forstår jeg rigtig godt, at du ikke skal tilbage til ham. Men det ændrer jo ikke på, at du faktisk synes, det var en god fyr.

Hurtigt ude for at finde en ny fyr

Ud fra dit andet brev kan jeg se, at du forholdsvis hurtigt er i gang med at finde nye fyre. Jeg tænker, du er for hurtig til at ville finde en ny. Det, der skete i dit lange forhold, skal jo lige bearbejdes. Når du var så glad for ham og han svigtede dig så meget, så er det naturligt, at der skal gå nogen tid med at sørge, og være ked af det og vred.

Det er igennem tiden til sorg, man får lagt ting bag sig, og kan få lyst til at møde en ny kæreste.

Hvad for en fyr søger du egentlig

Jeg fornemmer, at du mest lige nu bare søger en fyr, der kan erstatte den gamle. Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men det er i alt fald ikke en god ide. Da vil man nemlig være tilbøjelig til bare at prøve nogle fyre af, og dermed risikere at blive brændt af igen.

Du nævner også , at det er som om, du møder de forkerte fyre. Jeg synes, det virker, som om du møder fyre, der måske mest er interesserede i sex, eller sådan lidt løse og hurtige forhold. Og de vil gerne have kontakt til flere piger.

Sådan en fyr er formodentlig relativ nem at få, kan jeg tænke. Du er i sorg og leder med lys og lygte efter en, der vil trøste dig, og denne type mænd, er mest ude efter en pige, de kan få et hurtigt forhold til. På den måde passer pengene kan man sige.

MEN: Det betyder også, at du kommer til at stå noget alene. Hvad vil de egentlig med dig? Hvem er egentlig interesseret i et forhold med dig?

Hvad kan du gøre?

Jeg synes, du skal tage den meget mere med ro. Du skal tjekke disse mænd meget mere ud, og jeg synes, du skal passe på dig selv og din krop. Nogle gange kan man i din situation have lyst til trøst, mens en fyr måske gerne vil give trøst i form af sex, og dermed havner I i seng med hinanden. Men det er bare ikke den form for trøst, du søger eller har godt af.

Jeg vil råde dig til at adskille sex og seksuelle behov, og dit behov for at være sammen med en kæreste. Sådan at forstå at du venter lidt med det seksuelle. Dermed vil jeg tro, du kan få sorteret nogle af disse mænd væk. Hvis du viser dem, at du i første omgang kun er interesseret i at lære dem bedre at kende, ja så vil de fyre, der virkelig er interesseret i dig, blive hængende.

Ved at udvikle et venskab først, kan du også finde ud af, om det er nogle, du egentlig er interesseret i som kæreste. På den måde kan du passe på dig selv og ikke havne i for mange løse forhold.

Pas på din seksualitet

Som du nok kan se her på Adamogeva, så vil vi jo gerne støtte unge i, at passe på deres krop og deres seksualitet. Sådan at man ikke giver det inderste af én selv væk i relationer, hvor man slet ikke er tryg nok eller kender hinanden nok. Det kan du læse mere om her:

Giv dig selv lidt tid

Jeg vil råde dig til at forsøge at leve et stykke tid, hvor du måske bare dyrker venskaber og veninder. Hvor du giver dig tid til at komme dig over den kæreste, der svigtede dig, og finder lysten til livet frem igen. Så kan du meget bedre passe på dig selv i nye forhold.

Venlig Hilsen

Steen Kruse