Hvorfor er mine kønslæber så forskellige og grimme?

Vis spørgsmål

Min ene indre kønslæbe er stor, rynket, brun, hænger og er nok også lidt hævet. Den anden er så lille, at den ikke engang stikker ud mellem de ydre og er slet ikke rynket eller noget. Det forvirrer mig virkelig meget.

Lige siden jeg var 9 eller noget, har jeg onaneret, enten på kanten af en stol eller på min cykelsadel. Det er altid den samme side med den klamme indre kønslæbe, der bliver mast mest. Jeg har mange gange skrevet ind til hjemmesider som denne her om det, og de siger bare, at det er helt normalt, og alle er forskellige.

Så jeg begyndte at onanere igen. Men nu er det blevet værre; de ydre kønslæber er ret røde i bunden, og jeg har ikke engang onaneret de sidste to dage, så det forvirrer mig meget. Jeg undrer mig bare over, om der er noget betændelse, og om det er farligt. Kan se på alle mine venner i idræt, at de ikke har det samme problem overhovedet, så jeg føler mig meget forkert. Og det hjælper ikke, når jeg har lavt selvværd i forvejen.

Jeg ved ikke, om det gør en forskel, men hver gang jeg onanerer, bliver jeg "tændt" mere, når jeg skal tisse. Og jeg har ikke fået menstruation endnu.

Tak på forhånd. L, 14 år

SVAR:

Kære L

Det er godt, du skriver og søger hjælp, når du er bekymret over din krop, og jeg vil forsøge at give dig et godt svar.

Naturlig forskel

Som du allerede har fået at vide flere gange, er det helt naturligt, at der kan være en stor forskel på de indre kønslæber, og at den ene (eller begge) kan hænge ud mellem de ydre kønslæber. Alle piger ser forskellige ud forneden, og det er altså helt normalt.

Men derfor kan det jo stadig føles forkert og påvirke selvværdet, som du også beskriver. Du er stadig i puberteten, og der er sikkert sket en masse forandringer med din krop allerede – blandt andet at dine kønslæber er vokset. Det kan være overvældende, og man skal nogle gange lære at elske sin “nye” krop, som den nu er, og det gælder også dine kønslæber.

Din store kønslæbe har ingen betydning ift. at få en kæreste og skulle have sex engang, og du kan ikke gøre noget ved størrelsen og længden på dine kønslæber, så det handler primært om, at du accepterer, at sådan ser du ud, og det er helt ok. Du er perfekt lige præcis som du er!

Onani og kønslæberne

Du skriver også, at du oplever, at det er rødt og hævet, hvilket oftest er tegn på, at slimhinden er irriteret. Det kan der være flere årsager til, men jeg tænker, at onanien godt kan være én af dem. Når man som pige bliver tændt, så øges blodet til kønslæberne, som får dem til at vokse en smule – faktisk lidt ligesom drengenes penis – og det kan gøre dem lidt mere følsomme og sårbare. Når du så onanerer ved at gnide og gnubbe dig op af en stol eller sadel, kan du slide og irritere kønslæberne, hvilket godt kan give noget rødme og hævelse.

Derfor kan det godt give mening, at du holder en pause med onani i en periode – måske et par uger – for at se om det kan hjælpe. Du kan også overveje andre måder at onanere på end ved at gnide dig op af ting. Det kan også være godt med pausen, hvis du føler, at onani fylder meget for dig. Hvis du fx føler, du skal onanere, hver gang du sidder på en cykelsadel. Onani er ikke forkert, men det kan godt tage lidt overhånd nogle gange. Det kan du læse mere om i vores artikel Om onani – mest for piger.

Jeg vil dog lige pointere, at længden og størrelsen på kønslæberne ikke har spor at gøre med, at du af og til onanerer.

Betændelse i underlivet

Rødme og hævelse kan også skyldes infektion og betændelse i underlivet. Særligt hvis det samtidig gør ondt, svier, kløer eller lugter grimt. Hvis du oplever noget af det, synes jeg, du skal tage til læge og få ham/hende til at kigge på det. Det kan virke grænseoverskridende, men læger er vant til at se og undersøge deres patienters kønsdele. Så det er altså bare at komme afsted fremfor at gå med et problem i lang tid, som måske hurtigt kunne behandles.

Du kan forebygge irritation og infektion forneden ved at huske en god hygiejne. Vask dig i alle folderne mellem kønslæberne, når du er i bad – brug kun vand eller evt. intimsæbe.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget. Jeg har ikke kommenteret på det, med at du bliver tændt, når du skal tisse eller ikke har fået menstruation, da jeg ikke tænker, det har betydning for det med dine kønslæber.

Du kan læse mere om kønslæber og lignende spørgsmål her:
Pigens kønsorganer
Min ene lille kønslæbe er vokset, er der noget galt?
Mine kønslæber er alt for store, kan jeg gøre noget?

Jeg håber meget, du kan lære at acceptere og elske din krop, lige som den er, så du ikke hele tiden sammenligner dig selv med de andre piger til idræt. Jeg tror på, at du er skabt lige præcis, som du skal være, og jeg håber, at du også selv vil tro og opleve det sådan. Måske kan du få nogle gode input i vores artikel Du er smuk som du er!

Kærlig hilsen
Signe